zit-klachten

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, bewegen is gezond! Door te bewegen voelt u zich fitter, u slaapt en ontspant beter, het maakt uw spieren en botten sterker en het verbetert uw conditie en concentratie.

Daarnaast verkleint het de kans op hart- en vaatziekten en diabetes. Maar wist u dat de hele dag zitten schadelijk is? Te lang zitten kan ervoor zorgen dat u sneller blessures oploopt. Het heeft grote gevolgen voor uw lichamelijke en geestelijke conditie, ook op lange termijn. Zitten wordt tegenwoordig zelfs het nieuwe roken genoemd. Met een paar kleine aanpassingen kunt u meer in beweging komen. Wij geven u vijf tips.

Gebouwd om te bewegen

Ons lichaam is gebouwd om te bewegen. We hebben een paar honderd spieren, pezen en gewrichten die ervoor zorgen dat we ons soepel kunnen bewegen en rechtop kunnen lopen. Denk bijvoorbeeld aan uw huid, deze is elastisch om zich op onze bewegingen aan te kunnen passen, en onze bloedvaten en zenuwen zijn gebaat bij beweging.

Gevolg te lang zitten

Maar wat gebeurt er dan als u te lang stil zit? Te lang zitten geeft extra druk op uw ruggengraat en rugspieren, vooral als we in een verkeerde houding zitten. Voorovergebogen op uw stoel zitten is niet alleen belastend voor uw nek, schouders en rug, maar u geeft ook uw longen minder ruimte waardoor u oppervlakkig gaat ademen en minder zuurstof binnenkrijgt. Zuurstof zorgt voor de zuivering van het bloed. Daarnaast kunt u door een langere tijd in dezelfde houding te zitten uw bloedvaten afknellen en weefsels extra belasten.
Als u langere tijd stil zit wordt het vet in het bloed minder afgebroken, de vetverbranding gaat dus omlaag. Ook de hersenactiviteit wordt trager doordat de bloedstroom en het zuurstofgehalte in het bloed afnemen. Dit zijn alleen de effecten op korte termijn. Maar ook op lange termijn heeft langdurig zitten een nadelig effect op onze lichaam én geest. Zo zou er meer kans zijn op bepaalde soorten kanker, depressie, diabetes en nier- en leverproblemen.

Tips om klachten te voorkomen

1. Ga met uw rug tegen de leuning zitten, zet uw benen in een hoek van 90 graden en zorg dat u bij de grond kunt. Let er op dat u uw hoofd niet te ver naar beneden of naar voren laat hangen. Dit belast uw nek en schouder en op den duur veroorzaakt dit spanningshoofdpijn.

2. Kom elk half uur even achter uw bureau vandaan om de benen te strekken. Haal even koffie of loop eens naar uw collega om een vraag te stellen in plaats van een mailtje te versturen.

3. Rek u af en toe eens goed uit als u achter uw bureau zit. Het uitrekken zorgt ervoor dat het lichaam weer actief wordt en dat de bloedstroom op gang komt.

4. Het is zomer, pak daarom uw kans op de momenten dat het lekker weer is. Ga een rondje buiten lopen tijdens de lunch, zo kunt u met een fris hoofd weer aan het werk en doet u ook nog vitamine D op door de zon.

5. Onderzoek toont aan dat staand vergaderen niet alleen gezonder is maar ook efficiënter werkt. Ga daarom eens staand vergaderen of loop een rondje buiten tijdens een brainstorm. Beweging houdt de hersenactiviteit hoger waardoor u zich beter kunt concentreren en creatiever bent.

Bewegen onder begeleiding van de fysiotherapeut

Wilt u meer bewegen maar weet u niet goed hoe u verantwoord kunt opbouwen? Of wordt u belemmerd door een blessure, chronische ziekte of aandoening en is bewegen daardoor lastig of pijnlijk? Dan biedt de fysiotherapeut uitkomst. Onder begeleiding van de fysiotherapeut traint u op een verantwoorde manier uw conditie en kracht, de fysiotherapeut stelt een persoonlijk plan voor u op afgestemd op uw situatie en doelen. Zo merkt u al binnen enkele weken resultaat en zal u snel profijt hebben van de voordelen van meer beweging. Meer weten? Neem contact op met een praktijk bij u in de buurt!

Heeft u lichamelijke klachten als nek- en hoofdpijn, lage rugklachten of schouderpijn? Heeft u een verkeerde werkhouding of ervaart u stress op het werk? Of wilt u graag advies over een goede werkhouding en een gezonde leefstijl op kantoor? Dan kan de fysiotherapeut of manueel therapeut u helpen.