Whiplash

Whiplash

Heeft u nekpijn een bent u onlangs gevallen of heeft u een ongeluk gehad? Heeft uw lichaam een flinke klap gehad? Het kan zijn dat u een whiplash heeft. Een whiplash is een verzamelnaam voor klachten die zijn ontstaan door een heftige beweging van het hoofd, bijvoorbeeld na een aanrijding. Een whiplash is soms lastig te herkennen, omdat de (intensiteit van de) klachten erg verschillen per persoon. De fysiotherapeut kan uw whiplash behandelen, met als doel de klachten te verminderen en uw herstel te bevorderen. Twijfelt u of het om een whiplash gaat? Ga dan naar uw huisarts of vraag één van onze fysiotherapeuten om advies.

app-icon

voor Whiplash

App-Store-Logo-300x150

Wat is een whiplash?

Een whiplash betekent letterlijk een zweepslag. Elk jaar krijgen 15.000 tot 20.000 Nederlanders nekklachten door een whiplash. Meestal ontstaat deze vorm van nekpijn bij een auto-ongeluk, maar ook karten, duiken, skiën of een kopbal kunnen een whiplash veroorzaken. De klachten van een whiplash zijn per persoon verschillend, maar het kan het dagelijks leven soms sterk belemmeren. De fysiotherapeut kan u adviseren bij uw herstel.

Symptomen whiplash

Naast nekpijn kunnen bij een whiplash ook klachten als een stijve nek, schouderpijn, hoofdpijn en uitstraling naar de armen voorkomen. Duizeligheid, misselijkheid, oorsuizen en een verminderde concentratie kunnen ook het gevolg zijn van een whiplash. Herkent u deze klachten en heeft uw nek onlangs een harde klap gehad? Dan kan een whiplash het gevolg zijn.

Behandeling whiplash

Een fysiotherapeut kan u adviseren bij het herstellen van een whiplash. De behandeling is afhankelijk van de ernst en hoe lang u al met de klachten rond loopt. De eerste weken is de behandeling gericht op pijnvermindering, waarna de belastbaarheid weer wordt opgebouwd. Ongeveer een kwart van de mensen met nekpijn door een whiplash herstelt binnen twee weken. Soms is bij hevige nekpijn de eerste drie á vier dagen een halskraag nodig.

“Ik kwam hier voor mijn dochter, die wat te zwaar was. Maar inmiddels train ik hier zelf ook, net als mijn schoonmoeder, zus én buurvrouw”

Emina Sahin, Amsterdam Oost

Waar kunt u terecht?

Voor algemene fysiotherapie kunt u terecht bij alle praktijken. Vind hier een praktijk bij u in de buurt.

Vind uw dichtstbijzijnde locatie