Whiplash

Whiplash

Heb jij nekpijn een ben jij onlangs gevallen of heb jij een ongeluk gehad? Heeft jouw lichaam een flinke klap gehad? Het kan zijn dat jij een whiplash hebt. Een whiplash is een verzamelnaam voor klachten die zijn ontstaan door een heftige beweging van het hoofd, bijvoorbeeld na een aanrijding. Een whiplash is soms lastig te herkennen, omdat de (intensiteit van de) klachten erg verschillen per persoon. De fysiotherapeut kan jouw whiplash behandelen, met als doel de klachten te verminderen en jouw herstel te bevorderen. Twijfel jij of het om een whiplash gaat? Ga dan naar jouw huisarts of vraag één van onze fysiotherapeuten om advies.

voor Whiplash

Wat is een whiplash?

Een whiplash betekent letterlijk een zweepslag. Elk jaar krijgen 15.000 tot 20.000 Nederlanders nekklachten door een whiplash. Meestal ontstaat deze vorm van nekpijn bij een auto-ongeluk, maar ook karten, duiken, skiën of een kopbal kunnen een whiplash veroorzaken. De klachten van een whiplash zijn per persoon verschillend, maar het kan het dagelijks leven soms sterk belemmeren. De fysiotherapeut kan jou  adviseren bij jouw herstel.

Symptomen whiplash

Naast nekpijn kunnen bij een whiplash ook klachten als een stijve nek, schouderpijn, hoofdpijn en uitstraling naar de armen voorkomen. Duizeligheid, misselijkheid, oorsuizen en een verminderde concentratie kunnen ook het gevolg zijn van een whiplash. Herken jij deze klachten en heeft jouw nek onlangs een harde klap gehad? Dan kan een whiplash het gevolg zijn.

Behandeling whiplash

Een fysiotherapeut kan jou adviseren bij het herstellen van een whiplash. De behandeling is afhankelijk van de ernst en hoe lang jij al met de klachten rond loopt. De eerste weken is de behandeling gericht op pijnvermindering, waarna de belastbaarheid weer wordt opgebouwd. Ongeveer een kwart van de mensen met nekpijn door een whiplash herstelt binnen twee weken. Soms is bij hevige nekpijn de eerste drie á vier dagen een halskraag nodig.

Afspraak whiplash

Voor whiplash kan jij terecht bij één van onze praktijken. Zoek hier een praktijk bij jou in de buurt.

Vergroot zoekgebied naar