Na het succesvolle ‘Cowspiracy’ en ‘What the Health’ is er nu de Netflix documentaire ‘The Game Changers’. In deze film wordt gekeken naar het effect van het plantaardige dieet bij sporters. Wat vindt diëtist Pien Braakhuis van deze film? En kun je met een plantaardig dieet inderdaad je sportprestaties verbeteren?

Om te beginnen: wat is een veganistisch of een plantaardig dieet precies?

Een veganist gebruikt geen dieren, niets dat van dieren afkomstig is of op een dier getest is. Dit betekent dat een veganist ook geen dierlijke producten eet en dit noem je een plantaardig dieet. De termen plantaardig dieet en veganistisch dieet worden vaak door elkaar gebruikt.

Waar gaat ‘The Game Changers’ over?

‘The Game Changers’ volgt oud-UFC fighter James Wilks bij zijn onderzoek naar het plantaardig dieet. Hij spreekt met wetenschappers, voedingsdeskundigen en topatleten en vraagt hen: waarom zou je een plantaardig dieet volgen? Het antwoord komt vaak in de vorm van resultaat. Patrik Baboumian is de sterkste man ter aarde, Dotsie Bausch won Olympisch zilver als baanwielrenner en Arnold Schwartzenegger, nouja, die ziet eruit als Arnold Schwartzenegger. Allemaal volgen ze een plantaardig dieet. En met hen steeds meer mensen.

Wat vindt diëtist Pien Braakhuis hiervan?

“Een plantaardig voedingspatroon is vaak rijk aan groente, fruit, granen en zaden, bonen en peulvruchten. Het bevat veel vezels en onverzadigde vetten, wat het risico op hart-en vaatziekten kan verminderen. Daarnaast werken vezels verzadigend, waardoor veel mensen minder snel een gevoel van trek ervaren en daardoor het risico op overgewicht afneemt. Ik vind het belangrijk om niet enkel naar voeding te kijken, maar om de gehele leefstijl te analyseren. Zo help ik mensen om in hun eigen tempo gezonder te leven.”

Kun je met een plantaardig dieet alle voedingsstoffen binnen krijgen?

“Zoals te zien in ‘The Game Changers’ kun je bijna alle voedingsstoffen binnen krijgen met een plantaardig dieet. Behalve vitamine B12. Daarvoor zul je een supplement moeten nemen. In veel alternatieven voor dierlijke producten wordt B12 toegevoegd, zoals sojamelk en plantaardige kip. Maar dit is vooralsnog geen voldoende betrouwbare bron. Als je begint met het plantaardige dieet is het slim om daarnaast extra te letten of je voldoende eiwitten, ijzer, vitamine B1, B2 en calcium binnen krijgt. Voor advies over het plantaardig dieet kun je natuurlijk bij ons terecht.

Is dit dieet een hype? Of denk je dat in de toekomst steeds meer mensen een plantaardig dieet zullen volgen?

“Ik zie in de praktijk dat veel mensen minder vlees gaan eten. Ook worden steeds meer mensen vegetariër of veganist. Ik denk dat dit aantal in de toekomst zal blijven toenemen. Echter, onderzoek ik ook altijd of dit voedingspatroon past bij de cliënt. Een leefstijl moet op de lange termijn vol te houden zijn. Het is belangrijk dat je volwaardig eet en een gezonde leefstijl hebt, waarbij er ook ruimte is om af en toe te genieten van iets lekkers.”

 

Geïnspireerd om bewuster te eten? In onze Instagram cursus helpen we je om gewoontes te herkennen en gezonder te leven. Meld je aan voor #doorbreekjegewoontes en houd ons in de gaten voor meer tips rondom gezond leven.