Met zo’n 1.900 fitnesscentra en jaarlijks 3,2 miljoen beoefenaars is fitness de grootste sport in Nederland. Ondanks dat met fitnessen de kans op sportblessures relatief kleiner is dan bij andere sporten, neemt het aantal fitnessblessures steeds meer toe. Gaat u regelmatig naar de sportschool? En wilt u weten hoe u blessures kunt voorkomen? Fysiotherapeut Ruben Luijkx van FysioHolland Tilburg, gevestigd in Club Pellikaan, geeft een aantal belangrijke tips.

1. Warming-up en cooling down

In 2017 liepen sporters in Nederland samen ruim 3,4 miljoen sportblessures op. Vooral bij voetbal, hardlopen en fitness is de grootste stijging in het aantal blessures. Ruben: “Meer dan een derde van de fitnessbeoefenaren doet niets aan blessurepreventie, wat het risico op blessures vergroot. Naast dat de pijnklachten natuurlijk vervelend zijn, is het ook zonde als je tijdelijk moet stoppen met sporten als gevolg van een blessure. Begin altijd met een warming-up en eindig met een cooling down. Een kwartiertje fietsen of 10 minuten op de crosstrainer is vaak al voldoende. Als je op de fiets naar de sportschool gaat, hoef je alleen nog een specifieke warming-up te doen, denk hierbij aan het eerste setje van je training in een lichter gewicht”.

2. Laat een preventiecheck doen

Heeft u een tijdje weinig tot nauwelijks gesport? Laat dan een health check of een preventiecheck doen bij een fysiotherapeut of huisarts voordat u weer begint. Ruben: “Een health check geeft inzicht in uw huidige conditie, met een blessurepreventiecheck kunt u achterhalen voor welke blessures u gevoelig bent. Met deze informatie kunt u vervolgens samen met de fysiotherapeut of sportinstructeur een realistisch plan opstellen passend bij uw situatie.”

3. Vraag een fysiotherapeut of instructeur om advies

Vergeleken met andere sporten ontstaan de meeste blessures tijdens het fitnessen geleidelijk door een verkeerde uitvoering, vermoeidheid en verstappen of verdraaien. Ook kan te zwaar of te veel trainen blessures veroorzaken. Ruben: “Veel blessures kunt u voorkomen door begeleiding en instructies van een fitnessinstructeur of fysiotherapeut. Als u nooit eerder op een bepaald fitnessapparaat heeft gesport, vraag dan aan de instructeurs in de sportschool om uitleg. Zij kunnen uw houding waar nodig corrigeren en tips geven zodat u uw spieren optimaal traint.”

4. Neem voldoende rust

Het is belangrijk dat u uw lichaam voldoende rust geeft. Rust bevordert de spiergroei en verbetert uw prestaties. Ruben: “Het aantal dagen dat u rust moet houden verschilt per training. Bij een conditietraining is 24 uur herstel voldoende voor een volgende training, bij een zware krachttraining kan dit oplopen tot wel 72 uur. De instructeurs houden bij het maken van schema rekening met de hoeveelheid rust die u moet nemen.”

5. Ga niet te lang door: neem uw klachten serieus

De meeste fitnessblessures komen voor aan de enkel, schouders, en rug. Ruben: “Vaak is een blessure een herhaling van een oude blessure. Een blessure aan uw spieren voelt als een scherpe (stekende) of zeurende pijn en belemmert bij bepaalde bewegingen. Bij terugkerende of aanhoudende klachten kunt u het beste zeven dagen rust nemen. Als de klachten niet verminderen, kunt u beter even langs de fysiotherapeut.”

Meer weten?

Neem gerust contact op met een praktijk bij u in de buurt voor meer informatie of het maken van een afspraak. Bij verschillende locaties kunt u uiteraard ook terecht tijdens het gratis inloopspreekuur voor vragen en advies. Check bij de betreffende locatie of dit mogelijk is.