vijf tips voor een ontspannen zomer - fysioholland

De zomer staat voor de deur. Bent u er klaar voor? Met deze tips van fysiotherapeut Vera Zuurendonk van FysioHolland Rotterdam komt u de zomer zeker ontspannen door.

1. Blijf bewegen

“Bewegen is dé manier om de zomer ontspannen tegemoet te gaan. Het is niet alleen goed voor een gezond gewicht, maar u voelt zich ook energieker en het helpt u om uw hoofd leeg te maken. Probeer in ieder geval vijf keer per week een half uur te bewegen. Dit hoeft geen intensieve sport te zijn; een wandeling, fietstocht of potje voetballen met vrienden doet al wonderen.”

2. Zorg voor een goede nachtrust

“Door te sporten houdt u uw conditie op peil en slaapt u beter en dieper. Dit heeft u nodig om het maximale uit het sporten te halen: tijdens het slapen herstelt uw lichaam zich en bouwt u spiermassa op. Een goede nachtrust is dus essentieel als u sport en andersom!”

3. Pak stress aan

“Stress heeft allerlei nadelige effecten op uw lichaam en geest. U kunt bijvoorbeeld last krijgen van stijve spieren en gewrichten, hoofdpijn en concentratieproblemen. U kunt stress aanpakken door voor uzelf op een rij te zetten welke factoren uw stress veroorzaken en in stand houden. Bespreek deze met uw partner en/of vrienden en kijk eens samen hoe u de oorzaken kunt aanpakken. Durf daarnaast zowel thuis als op het werk ‘nee’ te zeggen als het te veel wordt en maak elke dag wat tijd vrij voor uzelf.”

4. Eet fruit

“Door te transpireren wordt de warmte uit uw lichaam gedreven. U verliest niet alleen vocht, maar ook zout. Fruit is ideaal om het tekort aan vocht en zout aan te vullen. Vooral watermeloen is erg effectief omdat dit -net als tomaat- veel lycopeen bevat; een bestanddeel dat u beschermt tegen UV-straling. Ook frambozen, aardbeien, bessen en mango zijn uitstekend om uw lichaam te verkoelen.”

5. Vermijd pikant eten en cafeïne

“Door pikant eten en cafeïne gaat uw hartslag omhoog en wordt uw lichaam extra aan het werk gezet. Hierdoor krijgt u het warm, zet uw lichaam het koelproces in gang en gaat u zweten. In principe is dat niet erg, maar tijdens warme dagen is dat juist niet wat u wilt.”