Triggerpointtherapie

Triggerpointtherapie

Heeft u last van gespannen spieren? Klachten in uw nek of rug? Regelmatig hoofdpijn? Met behulp van triggerpointtherapie kunnen uw klachten aanzienlijk verminderen. Triggerpointtherapie is een effectieve behandelmethode bij langdurige spierpijnklachten. Tijdens triggerpointtherapie worden de gespannen plekken in uw spier op een bepaalde manier gestimuleerd om zich vervolgens te ontspannen. Triggerpointtherapie wordt toegepast bij nekpijn, schouderklachten, rugpijn, klachten aan billen, benen, voeten, armen maar ook bij klachten als hoofdpijn, en tinnitus (oorsuizen).

Triggerpointtherapie valt onder de reguliere fysiotherapie. Als u een aanvullende verzekering heeft die fysiotherapie vergoedt, vallen de kosten van deze behandeling hieronder. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de voorwaarden.

app-icon

App-Store-Logo-300x150

Wat zijn triggerpoints?

Triggerpoints zijn kleine pijnlijke verhardingen (knopen) in een spier die voor uitstralingspijn kunnen zorgen. De spier voelt aan als een strakke streng waarin een plaatselijke verdikking zit (ongeveer ter grootte van een tarwekorrel). Het triggerpoint is pijnlijk als u erop drukt en kan uitstralingspijn naar andere plekken in het lichaam veroorzaken. Triggerpoints kunnen langdurige (‘chronische’) klachten veroorzaken zoals spier- en gewrichtsklachten, spanningshoofdpijn en tintelingen in de armen en benen.

Hoe ontstaan triggerpoints?

Triggerpoints kunnen allerlei oorzaken hebben, vaak is het een combinatie van meerdere factoren. Veel voorkomende oorzaken zijn een verkeerde houding of beweging, overbelasting, stress, vermoeidheid en depressie, tekorten in bepaalde voedingsstoffen of een verminderde schildklierfunctie of andere hormonale ontregelingen. De triggerpoints bevinden zich in een verharde streng (hypertonie) in de spier en voelen aan als een plaatselijke verdikking (knoop). De fysiotherapeut kan, afhankelijk van de ernst van de klacht, in ongeveer zes tot twaalf weken uw klachten sterk verminderen.

Hoe werkt een triggerpointbehandeling?

Tijdens een intake onderzoekt de fysiotherapeut de spieren die de klachten veroorzaken. Daarna gaat de fysiotherapeut op zoek naar actieve triggerpoints en de spieren die de pijn kunnen veroorzaken. De methode die in de praktijk veel gebruikt wordt, is diepe myofasciale frictie (DMF). Door deze vorm van masseren brengt uw spieren weer tot ontspanning, het verlicht de pijn en herstelt de normale spierstofwisseling. U krijgt oefeningen om de lengte, beweeglijkheid en kracht van uw spieren te verbeteren.

“Ik kwam hier voor mijn dochter, die wat te zwaar was. Maar inmiddels train ik hier zelf ook, net als mijn schoonmoeder, zus én buurvrouw”

Emina Sahin, Amsterdam Oost

Meer informatie?

Bij FysioHolland Amsterdam Noord en FysioHolland Dordrecht kunt u terecht voor triggerpointtherapie. Neem voor meer informatie contact op met de locatie.

Vind uw dichtstbijzijnde locatie