TENS pijnbestrijding

(Chronische) pijnbestrijding met TENS

Heeft u lange tijd last van veel pijn of heeft u chronische pijn? Heeft u al meerdere acties ondernomen, zoals medicatie, therapieën of aanvullend onderzoek maar blijft resultaat uit? TENS kan verlichting bieden bij A-specifieke pijn (chronisch / niet-chronisch, neuropatische pijn als gevolg van bijvoorbeeld zenuwbeschadigingen, pijn op de borst, pijn na een operatie, aangezichtspijn en bekkenpijn ten gevolge van zwangerschap (niet te gebruiken in de eerste 12 weken van de zwangerschap). Bent u benieuwd of TENS voor u de oplossing is? Maak dan snel een afspraak bij één van onze therapeuten en vraag advies.

De behandeling valt onder de reguliere fysiotherapie. Als u een aanvullende verzekering heeft die fysiotherapie vergoedt, vallen de kosten van deze behandeling hieronder. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de voorwaarden.

app-icon

App-Store-Logo-300x150

Wat is TENS?

TENS is een afkorting van Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie. Bij een TENS behandeling wordt uw pijn verminderd door lichte elektrische prikkels op de huid. Dagelijkse hoge frequenties stroom verminderen pijn bij bijvoorbeeld aanraking of druk. De behandeling op zichzelf lost het probleem niet op, maar verbetert wel uw levenskwaliteit door de pijn te verlichten. TENS wordt gecombineerd met andere oefeningen die de fysiotherapeut u geeft. Wanneer u langdurig pijn heeft kijkt de fysiotherapeut samen met u of TENS een geschikte behandelmethode is.

Gebruik TENS apparaat

Wanneer u in aanmerking komt voor behandelingen met TENS ontvangt u het apparaat van ons. Het apparaat bestaat uit twee dunne snoeren, twee keer twee elektroden, vier oplaadbare batterijen mét oplader, een keycord en een clip waarmee het apparaat om de hals of aan de broek kan worden meegedragen, ook ontvangt u van ons de handleiding. Tegenwoordig bestaat er ook een ander/kleiner apparaatje dat via een app aangestuurd kan worden. Uw therapeut kijkt samen met u welke geschikt is en geeft uitgebreide informatie over het gebruik van het apparaat.

Behandeling door de fysiotherapeut met TENS

Er worden 2 á 3 afspraken met u gepland, een intake, een consult om het apparaat te leren gebruiken en vervolgens een evaluatie na 2 weken. Waarbij wij samen met u een besluiten of u het apparaat in gebruik zal nemen of niet. Let op er zijn situaties waarbij u niet in aanmerking komt voor TENS: tijdens de eerste 12 weken van uw zwangerschap, epilepsie en bij hartritmestoornissen (in overleg met cardioloog). Meer weten? Neem gerust contact op met de praktijk.

“Ik kwam hier voor mijn dochter, die wat te zwaar was. Maar inmiddels train ik hier zelf ook, net als mijn schoonmoeder, zus én buurvrouw”

Emina Sahin, Amsterdam Oost

Meer weten? Afspraak maken?

Mail naar tens@fysioholland.nl of neem contact op met fysiotherapeut Sophie Chavannes in Amsterdam Oost, via (020) 694 62 54, of met Dorien Schreurs in Amsterdam Noord, via (020) 633 28 42.

Vind uw dichtstbijzijnde locatie