Schouderpijn

Schouderpijn

Ruim twintig procent van de Nederlandse bevolking geeft aan wel eens last te hebben van schouderpijn. Bij 30 van de 100 mensen gaan de klachten weg binnen 6 weken, maar het kan ook langer duren, bijvoorbeeld zes maanden of één jaar. Bij schouderklachten is het niet de bedoeling dat u stil gaat zitten, maar u moet hem juist blijven bewegen anders kunt u last krijgen van een frozen shoulder. Het kan zo zijn dat het niet goed lukt uw schouder te gebruiken, ook als u pijnstillers gebruikt. Dan kan oefentherapie daarbij helpen. Bij zowel schouder- als nekklachten kunnen de oefentherapeut of de fysiotherapeut oefeningen uitleggen die u nog wel kunt doen om de klachten te verminderen.

De schouderpijn heeft als belangrijkste symptoom pijn. Deze pijn zult u dan voelen rond het schoudergewricht, maar dit kan ook uitstralen naar:

• Uw schouderbladen
  • De voorzijde van uw borstkas
  • Uw oksel
  • De (gehele) nek
  • Uw elleboog
  • Uw vingers

Deze pijn kan je dagelijkse handelingen belemmeren, omdat u uw arm vaak niet goed kunt bewegen. Als u uzelf aan gaat kleden, wanneer je je haren wilt kammen of wanneer u iets zwaars tilt zult u dit merken. ’s Nachts kunt u ook veel last hebben van pijn op de bovengenoemde plekken.

voor Schouderpijn

Wat kunt u doen bij schouderpijn?

Bij schouderpijn is het belangrijk om in beweging te blijven. Beweging zorgt ervoor dat uw schouderspieren niet verstijven en het stimuleert de doorbloeding en daarmee het herstel van de schouder. Zorg ervoor dat u niet over uw pijngrens heen gaat en wees voorzichtig met belasting tijdens dagelijkse handelingen. Tevens kunnen oefeningen helpen om de belastbaarheid van de schouder te verbeteren. In de FysioHolland App vindt u verschillende video’s die u kunt uitvoeren om de pijn in uw schouder te verminderen. Wilt u weten wat de fysiotherapeut voor u kan doen? Neem gerust contact met ons op.

Oorzaken schouderpijn

Klachten aan uw schouder kunnen verschillende oorzaken hebben of van invloed zijn op uw klachten. Hieronder veelvoorkomende oorzaken van schouderpijn:

• Veel in éénzelfde houding zitten, bijvoorbeeld achter het bureau of in de auto;
  • Beklemming of een ontsteking in de schouder, vaak is dit een peesontsteking of peesscheuring. De pees verbind de botten en spieren met elkaar en deze pees kan ontsteken of scheuren door slijtage (artrose) of door een ongeval.
  • Uw slaappositie
  • Een zwangerschap

Behandeling schouderpijn

Heeft u pijn tijdens het heffen of liften van uw arm, een stijf of zwaar gevoel in uw rug of nek of een frozen shoulder? Dan kan fysiotherapie de oplossing zijn. In een intakegesprek bespreekt u samen met de fysiotherapeut uw schouderpijn en eventuele eerdere behandelingen. De fysiotherapeut doet mogelijk een kort fysiek onderzoek waarbij de fysiotherapeut zal gaan kijken naar:

• Hoe de stand van uw schouder eruit ziet als u staat;
  • Of er een verschil is met de andere schouder;
  • Welke bewegingen u met uw schouder kunt maken, met maar ook zonder hulp;
  • Welke bewegingen pijn doen;
  • Op welke plek in de schouder het precies pijn doet;
  • De bewegingen die u met uw hoofd en nek kunt maken.

De duur van de behandeling is per situatie verschillend. Vaak merkt u na enkele behandelingen al vooruitgang.

“Door de fysiotherapeut zijn de klachten veel minder. Ik ben veel bewuster van wat ik zelf kan doen om de klachten niet te verergeren of zelfs te voorkomen!”

Peter

Afspraak schouderpijn

Voor schouderpijn kunt u terecht bij één van onze praktijken. Zoek hier een praktijk bij u in de buurt.