Schouderpijn

Schouderpijn

Ruim twintig procent van de Nederlandse bevolking geeft aan wel eens last te hebben van schouderpijn. Bij 30 van de 100 mensen gaan de klachten weg binnen 6 weken, maar het kan ook langer duren, bijvoorbeeld zes maanden of één jaar. Bij schouderklachten is het niet de bedoeling dat jij stil gaat zitten, maar jij moet hem juist blijven bewegen anders kan jij last krijgen van een frozen shoulder. Het kan zo zijn dat het niet goed lukt jouw schouder te gebruiken, ook als jij pijnstillers gebruikt. Dan kan oefentherapie daarbij helpen. Bij zowel schouder- als nekklachten kunnen de oefentherapeut of de fysiotherapeut oefeningen uitleggen die jij nog wel kunt doen om de klachten te verminderen.

De schouderpijn heeft als belangrijkste symptoom pijn. Deze pijn zal jij dan voelen rond het schoudergewricht, maar dit kan ook uitstralen naar:

• Jouw schouderbladen
  • De voorzijde van jouw borstkas
  • Jouw oksel
  • De (gehele) nek
  • Jouw elleboog
  • Jouw vingers

Deze pijn kan je dagelijkse handelingen belemmeren, omdat jij jouw arm vaak niet goed kunt bewegen. Als jij zelf aan gaat kleden, wanneer je je haren wilt kammen of wanneer jij iets zwaars tilt, zal jij dit merken. ’s Nachts kan jij ook veel last hebben van pijn op de bovengenoemde plekken.

voor Schouderpijn

Wat kan jij doen bij schouderpijn?

Bij schouderpijn is het belangrijk om in beweging te blijven. Beweging zorgt ervoor dat jouw schouderspieren niet verstijven en het stimuleert de doorbloeding en daarmee het herstel van de schouder. Zorg ervoor dat jij niet over jouw pijngrens heen gaat en wees voorzichtig met belasting tijdens dagelijkse handelingen. Tevens kunnen oefeningen helpen om de belastbaarheid van de schouder te verbeteren. In de FysioHolland App vind jij verschillende video’s die jij kunt uitvoeren om de pijn in jouw schouder te verminderen. Wil jij weten wat de fysiotherapeut voor jou kan doen? Neem gerust contact met ons op.

Oorzaken schouderpijn

Klachten aan jouw schouder kunnen verschillende oorzaken hebben of van invloed zijn op jouw klachten. Hieronder veelvoorkomende oorzaken van schouderpijn:

• Veel in éénzelfde houding zitten, bijvoorbeeld achter het bureau of in de auto;
  • Beklemming of een ontsteking in de schouder, vaak is dit een peesontsteking of peesscheuring. De pees verbind de botten en spieren met elkaar en deze pees kan ontsteken of scheuren door slijtage (artrose) of door een ongeval.
  • Jouw slaappositie
  • Een zwangerschap

Behandeling schouderpijn

Heb jij pijn tijdens het heffen of liften van jouw arm, een stijf of zwaar gevoel in jouw rug of nek of een frozen shoulder? Dan kan fysiotherapie de oplossing zijn. In een intakegesprek bespreek jij samen met de fysiotherapeut jouw schouderpijn en eventuele eerdere behandelingen. De fysiotherapeut doet mogelijk een kort fysiek onderzoek waarbij de fysiotherapeut zal gaan kijken naar:

• Hoe de stand van jouw schouder eruit ziet als jij staat;
  • Of er een verschil is met de andere schouder;
  • Welke bewegingen jij met jouw schouder kunt maken, met maar ook zonder hulp;
  • Welke bewegingen pijn doen;
  • Op welke plek in de schouder het precies pijn doet;
  • De bewegingen die jij met jouw hoofd en nek kunt maken.

De duur van de behandeling is per situatie verschillend. Vaak merk jij na enkele behandelingen al vooruitgang.

“Door de fysiotherapeut zijn de klachten veel minder. Ik ben veel bewuster van wat ik zelf kan doen om de klachten niet te verergeren of zelfs te voorkomen!”

Peter

Afspraak schouderpijn

Voor schouderpijn kan jij terecht bij één van onze praktijken. Zoek hier een praktijk bij jou in de buurt.

Vergroot zoekgebied naar