Schouderpijn, nekpijn en hoofdpijn

Schouderpijn, nekpijn en hoofdpijn

Zo’n 80% van de Nederlanders heeft wel eens last van hoofdpijn en 40% neemt er medicijnen voor of laat zich behandelen. Hoofdpijn is vervelend en komt altijd ongelegen. Hoofdpijn kan u flink belemmeren bij het uitvoeren van uw dagelijkse activiteiten. Heeft u last van uw nek of schouders? En heeft u vaak hoofdpijn? Als de nekspieren gespannen zijn kan de nekpijn uitstralen en schouderpijn en/of hoofdpijn veroorzaken. Dit wordt ook wel spanningshoofdpijn genoemd.

voor Schouderpijn, nekpijn en hoofdpijn

Hoe ontstaat hoofdpijn?

Hoofdpijn is vaak gerelateerd aan nekpijn. Dit komt doordat de spieren en zenuwen in uw hoofd en nek met elkaar verbonden zijn. Door stress of een verkeerde werkhouding kunnen uw spieren zich, vaak onbewust, aanspannen en kan hoofdpijn optreden. Ook wanneer u bijvoorbeeld veel achter een beeldscherm werkt kunt u last krijgen van hoofdpijn. De intensiteit en duur van hoofdpijn kan variëren van kort en heftig tot een langdurig, zeurend gevoel en alles daar tussenin. Door de hoofdpijn kunt u last krijgen van vermoeidheid, misselijkheid of duizeligheid. Onze manueel therapeuten begeleiden u graag bij het verminderen van hoofdpijn.

Behandeling nek- en hoofdpijn

Als uw hoofdpijn samenhangt met nekpijn is manuele therapie in combinatie met een vaste set oefeningen de meest effectieve behandelmethode. Tijdens een behandeling manuele therapie onderzoekt onze therapeut de mobiliteit van uw nek en wervelkolom en de spierfunctie in dat gebied. Hij stelt een aangepast oefenprogramma op dat onder andere bestaat uit spierversterkende oefeningen voor uw nek. Vaak merkt u het effect van de behandeling direct. In de daarop volgende behandelingen, meestal 4 of 5, brengt de therapeut uw voortgang in kaart. Waar nodig stelt hij het programma bij.

Hoofdpijndagboek

Hoofdpijn is een pijn die niet in ons geheugen blijft staan. Weet u bijvoorbeeld nog welke dagen u vorige maand hoofdpijn had? Gaat u stappen ondernemen om uw hoofdpijn te verminderen, dan is het verstandig om voor de behandeling al te starten met een hoofdpijndagboek. Geef uw hoofdpijn een cijfer, noteer een eventuele oorzaak (bijvoorbeeld als u die nacht slecht geslapen heeft of het te druk heeft op het werk) en of u medicatie genomen heeft.

“Ik kwam hier voor mijn dochter, die wat te zwaar was. Maar inmiddels train ik hier zelf ook, net als mijn schoonmoeder, zus én buurvrouw”

Emina Sahin, Amsterdam Oost

Waar kunt u terecht?

Neem contact op met onze fysio- of manueel therapeuten en zoek hier een praktijk bij u in de buurt.

Vind uw dichtstbijzijnde locatie

Kaart Nederland met fysioholland vestigingen