Rugpijn voorkomen door goede houding

Rugpijn voorkomen door goede houding

De meeste rugklachten ontstaan door een verkeerde houding. Wanneer u veel in eenzelfde of verkeerde houding zit kunnen klachten aan uw rug ontstaan. Wilt u rugpijn voorkomen? Let dan goed op uw houding of manier van bewegen. Een fysiotherapeut of oefentherapeut kan u persoonlijk advies geven en controleren of uw houding of manier van bewegen uw rugklachten veroorzaakt of in stand houdt. Wanneer dit het geval blijkt te zijn geven wij natuurlijk tips en advies om uw klachten te verminderen of te voorkomen.

Rugklachten door een verkeerde houding

Wanneer u vaak in een verkeerde houding zit of staat worden uw spieren stijf en kunnen pijnlijk aanvoelen. Vaak ontstaat een verkeerde houding uit een verkeerde gewoonte. U kunt verkeerd achter uw bureau zitten, een verkeerd matras hebben of bijvoorbeeld op de bank “hangen” in plaats van zitten. De fysio- en/of oefentherapeut werkt samen met u aan een betere houding om zo uw klachten te verminderen.

Tips om rugklachten te voorkomen:

Zorg dat u niet ‘inzakt’ als u rechtop staat, maar sta zo recht mogelijk. Voorkom een voorovergebogen nek. Door een uitgezakte zithouding kan uw rugpijn verergeren. Zit daarom rechtop op uw stoel. Probeer uzelf continu bewust te zijn van uw houding. Dat is niet altijd even gemakkelijk, omdat u al jarenlang hetzelfde beweegt. Plak bijvoorbeeld een briefje op uw bureau of vraag uw vrienden of collega’s om u te attenderen op een slechte houding. Doe oefeningen om de spieren in uw rug ter versterken. Hiermee kunt u rugpijn voorkomen.

Behandeling bij rugpijn

Heeft u toch rugpijn? Schroom dan niet en vraag de fysio- en/of oefentherapeut om advies. Tijdens de eerste afspraak, ook wel intake, bespreekt u uw klacht met de fysiotherapeut. De fysiotherapeut gaat op zoek naar de oorzaak van de klacht en doet mogelijk kort fysiek onderzoek, waarna samen met u een behandelplan wordt opgesteld. Een onderdeel van de behandeling kan zijn dat u spierversterkende of mobiliserende oefeningen doet. Ook krijgt u oefeningen mee die u zelfstandig kunt uitvoeren. Zo werken we efficiënt aan uw herstel!

“Ik kwam hier voor mijn dochter, die wat te zwaar was. Maar inmiddels train ik hier zelf ook, net als mijn schoonmoeder, zus én buurvrouw”

Emina Sahin, Amsterdam Oost

Meer over rugpijn

Meer weten over rugpijn en de behandeling tegen rugpijn? Neem gerust contact met ons op. Zoek een locatie bij u in de buurt.

Vergroot zoekgebied naar