Rugblessure/Rugpijn door sporten

Je bent hier:

Rugblessure/Rugpijn door sporten

De (lage) rug is een kwetsbare en een gevoelige plek in uw lichaam. Vooral de tussenwervelschijven in de onderrug en de gewrichtjes aan weerszijden van de wervels worden bij sporten flink belast en niet altijd op de juiste manier. Meestal bij sporten die om explosieve krachten en plotselinge sterke bewegingen vragen, heeft u een verhoogd risico op een rugblessure. Heeft u een blessure opgelopen tijdens het sporten of ervaart u klachten tijdens het sporten? Met sport specifieke oefeningen helpen onze gespecialiseerde (sport)fysiotherapeuten u zo snel mogelijk van uw rugpijn (door sport) of andere klachten af.

Een rugblessure kunt u herkennen aan de volgende symptomen:

  • Wanneer u uw rug buigt, rekt of strekt ervaart u pijn
  • Tijdens rust ervaart u pijn in de rug
  • Pijn in een of beide benen

De fysiotherapeut achterhaalt de oorzaak en bepaalt welke behandeling nodig is om zo snel mogelijk te herstellen. Tot die tijd kunt u het best de activiteiten vermijden die de pijn in uw rug veroorzaken. Het betekent niet altijd dat de hevige pijn ook de ernst van de blessure bepaalt.

app op mobiel icon - fysioholland

Tips of
huiswerkoefeningen
voor Rugblessure/Rugpijn door sporten

App Store logo icon - fysioholland

Rugblessure voorkomen

Wanneer u begint met sporten, is het verstandig om eerst uw spierkracht en conditie op te bouwen. Dit kunt u het beste doen door te zwemmen, wandelen, joggen of traplopen. Deze sporten zijn minder belastend voor uw rug, waardoor u minder kans loopt op rugklachten. Daarnaast is het voor iedere sporter (of u nu net begint met trainen of al goed getraind bent) goed om de rug- en rompspieren te trainen (core stability).

Vervolgens heb je nog de volgende punten waarmee je de kans dat je een rugblessure krijgt verkleint:

  • Zorg dat u een goede warming up heeft voor de training en een goede cooling down na afloop van uw training.
  • Til geen gewichten in een voorovergebogen houding van de grond, maar fixeer uw rug door uw buikspieren aan te spannen en til vanuit uw bovenbenen. Als u namelijk uw rug niet recht houd dan worden de tussenwervelschijven aan één kant samengedrukt en dat kan een pijnlijk gevoel geven.
  • Voorkom tot slot dat uw rug kou vat en zorg daarom dat uw kleding uw rug goed bedekt.

Sterke rug- en rompspieren verkleinen de kans op rugblessures. Onze (sport)fysiotherapeuten geven u hier graag advies over.

Oorzaak rugblessure

Een rugblessure komt vaak voor bij wielrennen, hockey, voetbal, schaatsen of fitness. De meeste blessures ontstaan door overbelasting of een verkeerde beweging of houding tijdens het beoefenen van de sport, maar ook door een val kan uw rug behoorlijk geblesseerd raken. Tijdens het sporten is het belangrijk dat u goed op uw houding let en in de juiste houding uw oefeningen en/of training uitvoert. Wanneer u vaak rugpijn ervaart tijdens of na het sporten is het verstandig om uw houding te controleren. Wanneer u bijvoorbeeld tijdens het wielrennen rugklachten ervaart moet u mogelijk uw zadel en/of stuur anders afstellen.

Behandeling rugblessure

Heeft u een blessures in uw (lage) rug opgelopen? Wij geven u advies waarmee u uw klachten beter onder controle kunt krijgen en houden. Tijdens de intake onderzoekt de (sport)fysiotherapeut of manueel therapeut uw rugklachten. Hij/zij kijkt onder andere naar de intensiteit van uw rugpijn, de beperkingen die u bij de dagelijkse en sport activiteiten ervaart, hoelang u al rugpijn heeft, de spierconditie in uw rug en uw beweegpatroon. Op basis hiervan stelt hij/zij een individueel behandelplan op zodat u weer snel en pijnvrij uw sport kan beoefenen. 

“De therapeut heeft mij geleerd hoe ik de klachten kan voorkomen en dat ik voornamelijk moet blijven bewegen om de klachten te verhelpen.”

Sander, 31 jaar, Amsterdam Oost MCO

Waar kunt u terecht ?

Wilt u meer weten over fysiotherapie bij rugklachten? Zoek hier een praktijk bij u in de buurt en maak een afspraak.

Search
Zoeken

Maak een afspraak