Lage rugpijn

Aanpak bij lage rugpijn: Back to Move

Wanneer u last heeft van uw onderrug, spreken we van lage rugpijn. Soms zit de pijn lager in de rug, bij de overgang naar het bekkengebied. Pijn kan uitstralen naar andere lichaamsdelen, zoals uw billen of bovenbenen. Uit onderzoek (NRC, 12 januari 2016) blijkt dat lage rugklachten minder snel terug komen wanneer u dagelijks oefeningen doet en goede voorlichting krijgt over uw houding en beweegpatroon. Bij FysioHolland bieden we een totale aanpak van lage rugpijn, genaamd Back to Move.

Back to Move is uw bestaande behandeling bij de fysiotherapeut, aangevuld met vele extra’s. Met Back to Move werkt u onder begeleiding van een fysiotherapeut aan uw herstel en leert u hoe u uw klachten onder controle kunt krijgen. Back to Move biedt een behandeling op maat, volledig afgestemd op uw persoonlijke situatie, mogelijkheden en voorkeuren. Train bijvoorbeeld in een ruggroep, individueel of thuis met een persoonlijk oefenschema.

Waarom een online intake?

Voorafgaand aan uw eerste bezoek aan de fysiotherapeut vult u een online intakeformulier en een aantal vragenlijsten in, deze krijgt u per mail toegestuurd. Zo kan de fysiotherapeut zich voor de afspraak al een beeld vormen, waardoor we sneller kunnen starten met behandelen. Bij de eerste afspraak is er uiteraard nog tijd en aandacht om uw klachten verder toe te lichten.

Daarna vindt er direct een onderzoek plaats en stelt u samen met de fysiotherapeut een behandelplan op! Dit werkt efficiënt en hierdoor kan er beter en sneller gestart worden met het werken aan uw herstel.

Hoe wordt het programma ingevuld?

De oorzaak van de klacht kan verschillen per persoon. De fysiotherapeut bekijkt samen met u waardoor de klachten zijn ontstaan en waardoor deze klachten aanhouden. De programma’s zijn vaak een combinatie van oefeningen (in de praktijk of thuis), coaching van een gezonde leefstijl, voorlichting over pijn, advies op het gebied van (werk) houding en reguliere fysiotherapeutische en/of manueeltherapeutische behandeltechnieken.

Hoeveel fysiotherapie heeft u nodig?

Samen met uw fysiotherapeut bepaalt u welke zorg er nodig is om uw doelen te bereiken. Aanvullend maken wij gebruik van testen en vragenlijsten om tot de meest efficiënte behandelfrequentie te komen.

Deze doelstellingen zijn bijvoorbeeld gericht op:

• Het verminderen van de pijnklachten;
  • Het verhogen van een belastbaarheid of activiteitenniveau;
  • Het voorkomen van terugkeer van de klachten;
  • Het hervatten van sport.

Extra services

Met Back to Move krijgt u de gebruikelijke fysiotherapiebehandelingen met aanvullend (online) extra’s voor een sneller herstel, zoals:- FysioHolland App;

• Instructievideo’s van uw persoonlijke oefenschema;
  • Informatie met betrekking tot uw rugklachten ondere andere via video’s;
  • Mogelijkheid voor een (eerdere) telefonische afspraak;
  • Een betere inschatting van uw herstel door gebruik van de vragenlijsten;
  • Langere afspraken indien gewenst en nodig;
  • Tussen de fysieke afspraken in aanpassingen (online) aan het oefenschema;
  • Een schema gericht op het verbeteren van uw algehele fitheid en conditie.

Er zijn geen bijkomende kosten voor deze extra’s.

Vergoeding Back to Move rugprogramma

Voor u verandert er weinig wat betreft de vergoeding fysiotherapie. Elke fysieke afspraak wordt gedeclareerd volgens de gebruikelijk manier en dit betekent dat dit één behandeling kost. Alle extra’s zijn volledig gratis. U krijgt dus veel meer voor dezelfde vergoeding!

Wilt u weten of uw zorgverzekeraar Back to Move vergoedt? Neem dan contact op met uw therapeut of zorgverzekeraar.

Let op! bij Menzis zijn andere voorwaarden van toepassing. Meer weten? Klik dan hier.

Lange termijn resultaat

Het afsluiten van het behandeltraject (outtake) is een belangrijk en noodzakelijk onderdeel. Hierbij bespreekt u met uw fysiotherapeut of de gewenste resultaten en doelstellingen zijn behaald. Om dit te bepalen is het belangrijk dat u onder andere de vragenlijsten invult. Ook krijgt u hierbij nog de laatste tips en adviezen. Het afsluiten van het behandeltraject kan fysiek op de praktijk maar ook telefonisch.

“Door Back to Move heb ik altijd een fysiotherapeut die mij helpt om mijn klachten onder controle te krijgen én te houden. De fysiotherapeut geeft mij toegang tot informatie en oefeningen wat erg waardevol is voor mijn herstelproces!.”

Philip, 30 jaar

Afspraak lage rugpijn

Voor lage rugpijn kunt u terecht bij één van onze praktijken. Zoek hier een praktijk bij u in de buurt.