Hernia

Hernia

Een hernia is de meest voorkomende vorm van specifieke rugpijn. Jaarlijks krijgen zo’n 75.000 Nederlanders deze vorm van rugpijn. Een hernia komt meestal voor bij mensen tussen de 25 en 50 jaar. Wanneer een acute hernia niet behandeld wordt, kunnen de klachten chronisch worden. Heeft u het vermoeden dat u een hernia heeft? Raadpleeg dan uw huisarts.

De kans is groot dat uw klachten binnen een half jaar weer vanzelf overgaan. Opereren is gelukkig lang niet altijd nodig. Bij een hernia is het belangrijk om in beweging te blijven, omdat dit het herstel bevordert. Hoe vaak en welke vorm van beweging dat precies kan zijn, kunt u afstemmen met een fysiotherapeut.

voor Hernia

Wat is een rughernia?

Uw wervelkolom bestaat uit wervels en tussenwervelschijven die door banden, spieren en pezen bij elkaar gehouden worden. De tussenwervelschijven zijn gevuld met een geleiachtige kern die kan gaan uitpuilen, waardoor er een knobbel ontstaat, die de klachten veroorzaakt, Hernia betekent letterlijk ‘uitstulping’ of ‘breuk’. Een hernia kan op uw zenuw drukken, waardoor u rugpijn krijgt. Deze pijn kan uitstralen naar uw billen, been en soms zelfs in uw voet. Van alle soorten hernia’s komt een rughernia het vaakst voor, deze kan op alle niveaus in de rug voorkomen, maar meestal in de lage rug. Een hoge rughernia komt nauwelijks voor, omdat de borstwervels veel stabieler zijn dan de lendenwervels in de onderrug.

Oorzaak hernia

Bij slechts 5% van de mensen met acute rugpijn is er sprake van een hernia. Hiervan gaat bij drie van de vier personen de klachten vanzelf weer over binnen 12 weken. Het is niet duidelijk hoe het precies ontstaat, hierbij kan erfelijke aanleg een rol spelen. De oorzaak van de hevige rugpijn is het drukken van de uitstulping op de zenuw in de rug. Als de uitstulping op een zenuwwortel drukt, kan dat heel pijnlijk zijn. Druk zetten, niezen of hoesten kan extra pijn doen, omdat er een druk op uw rug ontstaat.

Symptomen hernia

Hevige rugpijn die uitstraalt naar het been of soms zelfs tot de voet is één van de symptomen van een hernia. Andere symptomen zijn:

• Een doof gevoel in de bil, benen of tenen
  • Prikkelingen of tintelingen in het been
  • Pijn in de onderrug (meestal)
  • Plasproblemen en/of gevoelsstoornissen
  • Vermindering van kracht en soms zelfs een lichte verlamming, waardoor de grote teen niet goed gebruikt kan worden.

Een hernia komt vooral voor in de onderrug, maar dat betekent niet dat het niet voorkomt in de bovenrug en nek. Veel voorkomende symptomen bij een nekhernia zijn pijn in de schouders en nek, hoofdpijn en uitstralingspijn in de armen. Naast of in plaats van pijn ervaren mensen soms ook een doof of prikkelend gevoel, krachtverlies in de arm of hand of soms uitval. Raadpleeg zeker in het laatste geval direct uw huisarts.

"Eindelijk iemand die niet alleen helpt de klachten te verminderen, maar ook nog eens met me meedenkt over mijn zorgverzekering en rustig nog een keer iets uitlegt als ik het niet begrijp."

Elly, 45, cliënt manuele therapie

Waar kunt u terecht?

De fysiotherapeut helpt u graag bij uw klachten. Zoek een praktijk bij u in de buurt en maak een afspraak.