Behandeling tegen (lage) rugpijn

Behandeling tegen (lage) rugpijn

Rugpijn is de meest voorkomende lichamelijke klacht in Nederland. Jaarlijks laten 500.000 Nederlanders zich behandelen door een fysiotherapeut. Vooral lage rugpijn komt veel voor. We geven u advies waarmee u uw klachten beter onder controle kunt krijgen en houden. Tijdens de intake onderzoekt de fysiotherapeut of manueel therapeut uw rugklachten. Hij kijkt onder andere naar de intensiteit van uw rugpijn, de beperkingen die u bij de dagelijkse activiteiten ervaart, hoelang u al rugpijn heeft, de spierconditie in uw rug en uw beweegpatroon. Op basis hiervan stelt hij een individueel behandelplan op.

voor Behandeling tegen (lage) rugpijn

Rugpijn effectief aanpakken

U wilt van uw rugklachten af. Dat begrijpen we heel goed. Om het programma zo goed mogelijk af te stemmen op uw situatie en doelen, kan de fysiotherapeut diverse vormen van therapie met elkaar combineren. Denk hierbij aan oefenprogramma om de pijn aan uw onderrug aan te pakken, manuele therapie en/of het masseren of kraken van uw onderrug. Aan de hand van uw persoonlijke situatie bepaalt de therapeut welke behandeling voor u geschikt is.

Hoe vaak fysiotherapie om van rugklachten af te komen?

Hoe lang uw rugklachten aanhouden, varieert per persoon en situatie. Een fysiotherapeut of manueel therapeut helpt u uw rugklachten (sneller) onder controle te krijgen. In het begin zult u één tot twee keer per week naar de fysiotherapeut of manueel therapeut gaan. Wanneer u gebruik maakt van tools zoals de FysioHolland-App met online oefeningen, kunt u thuis speciale oefeningen voor de rug doen. U hoeft dan minder vaak naar de fysiotherapeut of manueel therapeut te gaan.

Vergoeding fysiotherapie

Fysiotherapie en manuele therapie wordt meestal vergoed vanuit uw aanvullende verzekering. Bij de ene zorgverzekeraar kunt u zich verzekeren voor een bepaald budget, terwijl de ander uitgaat van een maximaal aantal behandelingen. Een behandeling kost ongeveer € 30. Wanneer u niet verzekerd bent voor fysiotherapie, maar wel naar de fysiotherapeut gaat, zijn de kosten voor eigen rekening. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de eventuele voorwaarden.

“Ik kwam hier voor mijn dochter, die wat te zwaar was. Maar inmiddels train ik hier zelf ook, net als mijn schoonmoeder, zus én buurvrouw”

Emina Sahin, Amsterdam Oost

Waar kunt u terecht?

De fysiotherapeut helpt u graag bij uw klachten. Zoek een praktijk bij u in de buurt en maak een afspraak.

Vind uw dichtstbijzijnde locatie

Kaart Nederland met fysioholland vestigingen