Acute rugpijn (spit)

Acute rugpijn (spit)

Spit of acute lumbago is de meest voorkomende vorm van acute rugpijn. Het kan ineens, zonder enige aanleiding, in uw rug schieten. Maar bijvoorbeeld ook als u een verkeerde beweging maakt of iets zwaars tilt. Heeft u acute rugpijn? Kunt u moeilijk bewegen en lopen? Wanneer het in uw rug schiet raden wij u aan uw fysiotherapeut te raadplegen.

app-icon

voor Acute rugpijn (spit)

App-Store-Logo-300x150

Oorzaak acute rugpijn

Door een snelle (plotselinge) beweging kan het in uw rug schieten. Ook kan spit het gevolg zijn van lichamelijk zwaar werk of werk waarbij u lang in een verkeerde houding zit. Vermoedelijk wordt acute rugpijn (spit) veroorzaakt door kleine scheurtjes in het bindweefsel van uw onderrug of in de tussenwervelschijf. U kunt er hevige rugpijn van krijgen, die enkele dagen tot enkele weken aanhoudt. Tijdens deze periode nemen uw rugklachten geleidelijk af.

Wat te doen bij spit?

Raadpleeg bij acute rugpijn altijd uw fysiotherapeut. De fysiotherapeut kan u persoonlijk advies geven over wat u het beste kunt doen om uw rugpijn zoveel mogelijk te beperken. Krijgt u last van uitstralingspijn in het been? Neem dan contact op met uw huisarts om uit te sluiten dat u een hernia heeft.

Tips bij acute rugpijn (spit)

Vermijd de eerste dagen tillen, bukken, sporten of plotselinge bewegingen. Blijf bewegen en wissel lopen, liggen, staan en zitten af. Zit niet onderuitgezakt, maar actief rechtop met de stoelleuning recht en strek uw rug als u opstaat uit een zittende positie. Is de rugpijn zo hevig dat u alleen maar kunt liggen? Ga dan zo plat mogelijk liggen.

“Ik kwam hier voor mijn dochter, die wat te zwaar was. Maar inmiddels train ik hier zelf ook, net als mijn schoonmoeder, zus én buurvrouw”

Emina Sahin, Amsterdam Oost

Meer weten?

Wilt u meer informatie over de behandeling van uw rugklachten? Neem gerust contact met ons op. Vind hier uw dichtstbijzijnde locatie.

Vind uw dichtstbijzijnde locatie