Rugblessure/Rugpijn door sporten

Je bent hier:

Rugblessure/Rugpijn door sporten

De (lage) rug is een gevoelige plek in uw lichaam. Vooral bij sporten die om explosieve krachten en plotselinge sterke bewegingen vragen, heeft u een verhoogd risico op een rugblessure. Een rugblessure komt vaak voor bij wielrennen, hockey, voetbal, schaatsen of fitness. De meeste blessures ontstaan door overbelasting of een verkeerde beweging of houding tijdens het beoefenen van de sport. Maar ook door een val kan uw rug behoorlijk geblesseerd raken. Heeft u een blessure opgelopen tijdens het sporten of ervaart u klachten tijdens het sporten? Met sport specifieke oefeningen helpen onze gespecialiseerde (sport)fysiotherapeuten u zo snel mogelijk van uw klachten af.

app-icon

Tips of
huiswerkoefeningen
voor Rugblessure/Rugpijn door sporten

App-Store-Logo-300x150

Rugblessure voorkomen

Wanneer u pas begint met sporten, is het verstandig om eerst uw spierkracht en conditie op te bouwen. Dit kunt u het beste doen door te zwemmen, wandelen, joggen of traplopen. Deze sporten zijn minder belastend voor uw rug, waardoor u minder kans loopt op rugklachten. Daarnaast is het voor iedere sporter (of u nu net begint met trainen of al goed getraind bent) goed om de rug- en rompspieren te trainen (core stability). Sterke rug- en rompspieren verkleinen de kans op rugblessures. Onze (sport)fysiotherapeuten geven u hier graag advies over.  

Goede houding

Tijdens het sporten is het belangrijk dat u goed op uw houding let en in de juiste houding uw oefeningen en/of training uitvoert. Wanneer u vaak rugpijn ervaart tijdens of na het sporten is het verstandig om uw houding te controleren. Wanneer u bijvoorbeeld tijdens het wielrennen rugklachten ervaart moet u mogelijk uw zadel en/of stuur anders afstellen.

Behandeling rugblessure

Heeft u een blessures in uw (lage) rug opgelopen? Wij geven u advies waarmee u uw klachten beter onder controle kunt krijgen en houden. Tijdens de intake onderzoekt de (sport)fysiotherapeut of manueel therapeut uw rugklachten. Hij kijkt onder andere naar de intensiteit van uw rugpijn, de beperkingen die u bij de dagelijkse en sport activiteiten ervaart, hoelang u al rugpijn heeft, de spierconditie in uw rug en uw beweegpatroon. Op basis hiervan stelt hij een individueel behandelplan op zodat u weer snel en pijnvrij uw sport kan beoefenen. 

“Ik kwam hier voor mijn dochter, die wat te zwaar was. Maar inmiddels train ik hier zelf ook, net als mijn schoonmoeder, zus én buurvrouw”

Emina Sahin, Amsterdam Oost

Waar kunt u terecht ?

Wilt u meer weten over fysiotherapie bij rugklachten? Zoek hier een praktijk bij u in de buurt en maak een afspraak.

Vind uw dichtstbijzijnde locatie

Maak een afspraak