Nekpijn

Nekpijn

Na rugpijn is nekpijn de meest voorkomende lichamelijke klacht. De pijn komt vaak uit de banden, spieren of kleine gewrichten in de nek. Over het algemeen ontstaan nekklachten door een verkeerde houding of een verkeerde beweging. Pijn in de nek straalt vaak uit naar schouders, armen, rug of het hoofd. Het omkijken kan dan bijvoorbeeld pijnlijk zijn of moeizamer gaan. Klachten aan de nek kunnen daardoor ook een oorzaak zijn van hoofdpijn, schouderpijn of duizeligheid. Meestal verdwijnt de pijn binnen een aantal weken vanzelf, maar om het herstel te bevorderen, kan jij de fysio- of manueel therapeut raadplegen. De therapeut geeft advies over de belastbaarheid van jouw nek en kijkt naar de oorzaak zodat jij klachten in de toekomst kunt voorkomen. Ook kan de therapeut de nek behandelen en oefeningen meegeven om de klachten zo snel mogelijk te verminderen.

Symptomen van nekpijn zijn:

• Plotselinge pijn in de nek;
  • Een hevige of zeurende pijn, wat ervoor zorgt dat bepaalde bewegingen niet meer mogelijk zijn;
  • Een stijf gevoel in de nek die kan uitstralen naar het hoofd, schouder of arm.

voor Nekpijn

Oorzaken nekpijn

Een verkeerde houding is een veel voorkomende oorzaak van nekklachten. Bijvoorbeeld als jij verkeerd achter jouw computer zit of veel eenzijdig werk doet, waarbij jij jouw nek te veel belast. Door de verkeerde houding moet jouw nek zich extra inspannen waardoor nek- en schouderspieren overbelast raken. Ook vermoeidheid, spanning en stress en nekklachten door een trauma, bijvoorbeeld door een auto-ongeluk, kunnen een oorzaak zijn van jouw nekklachten. Acute nekpijn komt vaak door een verkeerde beweging. Nekartrose of een nekhernia kunnen ook voor langdurige nekklachten zorgen. Ook na een val of stoot, bijvoorbeeld tijdens het sporten, maar ook buiten het sporten om kan het de nekklachten veroorzaken.

Nekpijn en fysiotherapie

Afhankelijk van jouw nekklachten bepaalt een fysiotherapeut tijdens de intake welke vorm jij het beste kan ondersteunen bij de behandeling van jouw klachten. Dit zijn de behandelingen kunnen tot de mogelijkheden behoren:

• Fysiotherapie
  • Manuele therapie
  • Oefentherapie
  • Psychosomatische fysiotherapie

Ook wordt dry needling soms aanvullend ingezet om de overbelaste spieren snel weer te laten ontspannen. De therapeut bespreekt uiteraard vooraf met jou of jij hiervoor open staat. De fysiotherapeut zal samen met jou een stappenplan opstellen om te kijken welke activiteiten/handelingen jij in welk termijn weer kunt oppakken.

Spierknopen (triggerpoints) bij nekklachten

Nekpijn in het dagelijks leven wordt grotendeels veroorzaakt door spierknopen in de nekspieren. Spierknopen worden ook wel triggerpoints genoemd. Dit is een verharding in de spieren die niet meer ontspannen. Een spierknoop of triggerpoint kan leiden tot:

• Bewegingsbeperkingen;
  • Stijfheid;
  • Krachtverlies;
  • Pijnklachten.

Triggerpoints ontstaan uit overbelasting of blessures en kunnen nekpijn veroorzaken. Een fysiotherapeut kan vaststellen of jij triggerpoints hebt die voor nekpijn zorgen. Dry needling kan helpen, met een naald prikt de fysiotherapeut in de spier waarna de spier zich ontspant. Dry needling heeft vrijwel direct effect, de nekklachten wordt minder na één behandeling.

FysioHolland biedt jou naast de reguliere methode ook de nieuwe mogelijkheid om te behandelen volgens een zorgplan.

ZN

Hoe werkt dat via een Zorgplan?

Behandeling binnen het Zorgplan is jouw bestaande behandeling bij de fysiotherapeut, met de mogelijkheid voor vele (gratis) extra’s. Het Zorgplan is erop gericht dat je leert om jouw klachten onder controle te krijgen en te houden op lange termijn. We doen ons best om jou hierbij te helpen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een (gratis) video belafspraak 6 weken na het afsluiten van de behandeling in te plannen zodat we oefeningen en adviezen
nog een keer kunnen checken. Tot slot is het Zorgplan bedoeld om helemaal aan te sluiten op jouw wensen en behoeften. Bijvoorbeeld video belafspraken als een afspraak in de praktijk (tijdelijk) niet mogelijk is. Training in de praktijk als je behoefte hebt aan meer coaching of juist zelfstandig thuis trainen met ondersteuning van de app als je geen tijd hebt om in de praktijk te oefenen.

Hoe ziet de behandeling eruit?

De behandelingen zijn vaak een combinatie van oefeningen (in de praktijk of thuis), coaching van een gezonde leefstijl, voorlichting over pijn, advies op het gebied van (werk) houding en/of (manueel)therapeutische behandeltechnieken. De oorzaak van de klacht verschilt per persoon en daardoor verschilt ook de behandeling per persoon. De fysiotherapeut bekijkt samen met u waardoor de klachten zijn ontstaan en waardoor deze klachten aanhouden. Samen met jouw fysiotherapeut bepaal je welke zorg er nodig is om jouw doelen te bereiken. Aanvullend maken wij gebruik van testen en vragenlijsten om tot de meest efficiënte en effectieve behandeling te komen.

Vergoeding van het Zorgplan

Voor jou verandert er meestal weinig wat betreft de vergoeding fysiotherapie. Bij de meeste zorgverzekeraars geldt dat elke fysieke afspraak en lange video belafspraken wordt gedeclareerd volgens de gebruikelijke manier. Dit betekent dat dit één behandeling kost. Alle extra’s zijn volledig gratis. Jij krijgt dus veel meer voor dezelfde vergoeding! Wil je weten of jouw zorgverzekeraar het Zorgplan vergoed en onder welke voorwaarden? Neem dan contact op met jouw therapeut of zorgverzekeraar.

Lange termijn resultaat

Het afsluiten van het behandeltraject (outtake) is een belangrijk en noodzakelijk onderdeel. Hierbij bespreek je met jouw fysiotherapeut of de gewenste resultaten en doelstellingen zijn behaald. Om dit te bepalen is het belangrijk dat
je onder andere de vragenlijsten invult. Ook krijg je hierbij nog de laatste tips en adviezen om ervoor te zorgen dat de klachten niet terugkomen of toenemen. Het afsluiten van het behandeltraject kan fysiek op de praktijk maar ook middels (video)bellen.

"Ik had langdurig ernstig last van knopen in de spieren in mijn nek, schouder en onderrug. Door masseren, losmaken en rekken zijn de spieren losgemaakt en is de pijn verminderd."

Anoniem, Zorgkaart Nederland

Afspraak nekpijn

Voor nekpijn kan jij terecht bij één van onze praktijken. Zoek hier een praktijk bij jou in de buurt.

Vergroot zoekgebied naar