Nekpijn

Nekpijn

Na rugpijn is nekpijn de meest voorkomende lichamelijke klacht. De pijn komt vaak uit de banden, spieren of kleine gewrichten in de nek. Over het algemeen ontstaan nekklachten door een verkeerde houding of een verkeerde beweging. Pijn in de nek straalt vaak uit naar schouders, armen, rug of het hoofd. Het omkijken kan dan bijvoorbeeld pijnlijk zijn of moeizamer gaan. Klachten aan de nek kunnen daardoor ook een oorzaak zijn van hoofdpijn, schouderpijn of duizeligheid. Meestal verdwijnt de pijn binnen een aantal weken vanzelf, maar om het herstel te bevorderen, kunt u de fysio- of manueel therapeut raadplegen. De therapeut geeft advies over de belastbaarheid van uw nek en kijkt naar de oorzaak zodat u klachten in de toekomst kunt voorkomen. Ook kan de therapeut de nek behandelen en oefeningen meegeven om de klachten zo snel mogelijk te verminderen.

Symptomen van nekpijn zijn:

• Plotselinge pijn in de nek;
  • Een hevige of zeurende pijn, wat ervoor zorgt dat bepaalde bewegingen niet meer mogelijk zijn;
  • Een stijf gevoel in de nek die kan uitstralen naar het hoofd, schouder of arm.

voor Nekpijn

Oorzaken nekpijn

Er zijn verschillende soorten nekklachten en daardoor ook verschillende oorzaken van nekpijn aan te wijzen. Een verkeerde houding is een veel voorkomende oorzaak van nekklachten. Bijvoorbeeld als u verkeerd achter uw computer zit of veel eenzijdig werk doet, waarbij u uw nek te veel belast. Door de verkeerde houding moet uw nek zich extra inspannen waardoor nek- en schouderspieren overbelast raken. Ook vermoeidheid, spanning en stress en een whiplash kunnen een oorzaak zijn van uw nekklachten. Acute nekpijn komt vaak door een verkeerde beweging. Nekartrose of een nekhernia kunnen ook voor langdurige nekklachten zorgen. Ook na een val of stoot, bijvoorbeeld tijdens het sporten, maar ook buiten het sporten om kan het de nekklachten veroorzaken.

Nekpijn en fysiotherapie

Afhankelijk van uw nekklachten bepaalt een fysiotherapeut tijdens de intake welke vorm u het beste kan ondersteunen bij de behandeling van uw klachten. Dit zijn de behandelingen kunnen tot de mogelijkheden behoren:

• Fysiotherapie
  • Manuele therapie
  • Oefentherapie
  • Psychosomatische fysiotherapie

Ook wordt dry needling soms aanvullend ingezet om de overbelaste spieren snel weer te laten ontspannen. De therapeut bespreekt uiteraard vooraf met u of u hiervoor open staat. De fysiotherapeut zal samen met u een stappenplan opstellen om te kijken welke activiteiten/handelingen u in welk termijn weer kunt oppakken, Tot slot kunt u voor gewone nekpijn pijnstillers gebruiken. Het liefst maar een paar dagen en in ieder geval niet langer dan 12 weken.

Spierknopen (triggerpoints) bij nekklachten

Nekpijn in het dagelijks leven wordt grotendeels veroorzaakt door spierknopen in de nekspieren. Spierknopen worden ook wel triggerpoints genoemd. Dit is een verharding in de spieren die niet meer ontspannen. Een spierknoop of triggerpoint kan leiden tot:

• Bewegingsbeperkingen;
  • Stijfheid;
  • Krachtverlies;
  • Pijnklachten.

Triggerpoints ontstaan uit overbelasting of blessures en kunnen nekpijn veroorzaken. Een fysiotherapeut kan vaststellen of u triggerpoints heeft die voor nekpijn zorgen. Dry needling kan helpen, met een naald prikt de fysiotherapeut in de spier waarna de spier zich ontspant. Dry needling heeft vrijwel direct effect, de nekklachten wordt minder na één behandeling.

Het rekken van de spieren kan pijnlijk zijn, maar het kan ook een positief effect opleveren. Diepe korte massages kunnen de triggerpoints goed behandelen en met toevoeging van warmte kan het zelfs nog een beter resultaat opleveren. Niet elke spierknoop is hetzelfde en daarom worden hardnekkige spierknoop over meerdere weken behandeld.

"Ik had langdurig ernstig last van knopen in de spieren in mijn nek, schouder en onderrug. Door masseren, losmaken en rekken zijn de spieren losgemaakt en is de pijn verminderd."

Anoniem, Zorgkaart Nederland

Afspraak nekpijn

Voor nekpijn kunt u terecht bij één van onze praktijken. Zoek hier een praktijk bij u in de buurt.