Lymftaping

Lymftaping

Een vorm van taping is Lymftaping. Lymftaping wordt voornamelijk toegepast bij mensen met (lymf)oedeem. Lymfoedeem ontstaat door een abnormale ophoping van eiwitten en vocht in het lichaam. Het evenwicht tussen aanvoer en afvoer van vocht is verstoord geraakt. Dit komt onder meer voor bij kanker, bloedvatproblemen of littekens. Lymfoedeem kan ook een gevolg zijn van bestraling, chemotherapie, een operatie of een ongeval. Het doel van Lymftaping is om het vocht sneller af te voeren waardoor de ophoping afneemt en jij minder pijn ervaart.

Klachten door lymfe

Klachten die jij kunt ervaren zijn zwelling, pijn of tintelingen, vermoeidheid, zwaar gevoel, moeite met bewegen en infecties in het gebied waar jij klachten ervaart. Ook kunnen er huidafwijkingen ontstaat zoals vochtblaasjes, het harder worden van de huid en blauwe vlekjes of knobbeltjes.

Oorzaken lymfe

Lymfoedeem kan aangeboren zijn maar dat hoeft niet. Bij aangeboren oedeem (primair) is er een afwijking in het lymfevaatstelsel dat zorgt voor de aan- en afvoer van vocht. Het kan zijn dat de vaten te smal of juist te breed zijn. Niet aangeboren lymfoedeem (secundair) zien we vaak na bijvoorbeeld een ongeluk of operatie. Bij kanker worden er vaak lymfeklieren weggehaald, waardoor de afvoer van het lymfe verstoord is geraakt.

Behandeling met Lymftaping

Door de tape wordt de huid als het ware een stukje opgetild, hierdoor ontstaat er meer ruimte onder de huid waardoor de druk en vochtophoping afneemt en de bloedcirculatie wordt gestimuleerd. De tape kan ongeveer vijf tot zeven dagen blijven zitten. Bij primair en secundair lymfoedeem moet lymftaping worden gezien als een aanvulling op de manuele lymfedrainage. Laatst genoemde bereikt diepere lagen.

“Door Lymftaping neemt de druk en vochtophoping af en wordt de bloedcirculatie gestimuleerd."

Oedeemtherapeut, FysioHolland

Waar kan jij terecht?

Voor Lymftaping kan jij terecht bij verschillende praktijken van FysioHolland bij een oedeemfysiotherapeut. Vind hier jouw dichtstbijzijnde praktijk en neem contact op voor meer informatie of het maken van een afspraak.

Vind jouw dichtstbijzijnde locatie

Kaart Nederland met fysioholland vestigingen