Knieklachten

Knie

Je beseft vaak pas hoe vaak je jouw knie eigenlijk gebruikt, wanneer je er last van krijgt. Heb je last van knieklachten? Dan wil jij dit zo snel mogelijk opgelost hebben. Dat willen de fysiotherapeuten van FysioHolland natuurlijk ook. Het is voor een passende fysiotherapiebehandeling belangrijk om eerst de oorzaak van je knieklachten te achterhalen.

Er zijn veel oorzaken voor knieklachten. Knieklachten kunnen geleidelijk ontstaan, maar ook ontstaan door sport, overbelasting, slijtage/artrose of een verkeerde beweging. Doordat er zoveel verschillende oorzaken zijn voor jouw kniepijn, zijn er ook verschillende symptomen die aantonen dat jij knieproblemen hebt. Herken je één of meerdere van onderstaande symptomen?

• moeite met (trap)lopen;
  • mank lopen;
  • het niet meer goed kunnen buigen/bewegen van je knie;
  • roodheid/beursheid van je knie;
  • je knie niet meer kunnen strekken;

voor Knieklachten

Hoe ontstaan knieklachten?

Lopen, springen, klimmen of een product uit het onderste schap pakken… Je gebruikt je knieën voor veel activiteiten. Knieklachten kunnen dan ook op verschillende manieren ontstaan. De meest voorkomende oorzaken zijn sportgerelateerd, bijvoorbeeld door overbelasting of een schijnbeweging. Zo is bijvoorbeeld hardlopen een blessuregevoelige sport voor de knieën. Door het lopen op verkeerde schoenen of een verkeerde looptechniek is de kans op overbelastingsblessures groot. Ook sporten als voetbal, volleybal, tennis en basketbal veroorzaken regelmatig knieblessures.

Bij FysioHolland verdelen wij knieklachten onder in vier hoofdcategorieën:

• Acuut trauma, hierbij kan jij denken aan een breuk, scheur, etc.;
  • Medische aandoening, hierbij kan jij denken aan bijvoorbeeld een infectie;
  • Overbelasting, hierbij kun jij denken aan te intensief sporten; en
  • Een afwijking in de stand van de knieën of enkels.

Voor welke knieklachten kun je terecht bij FysioHolland?

Verschillende knieklachten

Wat kan FysioHolland betekenen bij knieklachten?

Middels een vraaggesprek en lichamelijk onderzoek achterhaalt jouw fysiotherapeuten de oorzaak van jouw klachten. Mocht het niet helemaal duidelijk zijn wat de oorzaak is dan kan jouw fysiotherapeut ervoor kiezen om gebruik te maken van een aanvullende onderzoeksmethode, zoals echografie. Samen met stelt jouw fysiotherapeut vervolgens een behandelprogramma op maat samen.

Wat zijn mogelijke behandelvormen bij knieklachten?

• Stabiliteits- en/of krachtoefeningen
  • Mobilisatie oefeningen
  • Shockwave
  • Echografie
  • Dry needling

"Een nieuwe knie bleek de oplossing voor mijn aanhoudende knieklachten. Voor- en na de operatie ben ik begeleid door de fysiotherapeut, waardoor ik snel herstelde."

Meneer Degenkamp, 63

Afspraak knieklachten

Voor knieklachten kan jij terecht bij één van onze praktijken. Zoek hier een praktijk bij jou in de buurt.

Vergroot zoekgebied naar