Als klein ‘jochie’, zoals ze dat in Utrecht zeggen, rende Jimmy van Zanten al door de straten van Ondiep en Zuilen. Jimmy is getogen in Utrecht en heeft een hart voor de wijk waar hij nu als locatiemanager de FysioHolland Medicort praktijk aan de Amsterdamsestraatweg mag aansturen. Dat doet hij elke dag met veel plezier én succes. In anderhalf jaar wist hij de praktijk van een prima lopende locatie naar een succesvolle praktijk met een ijzersterk team te brengen. Hoe heeft Jimmy dat gedaan?
“Een goede sfeer maakt niet direct een goed werkend team”.
Jimmy: “De locatie liep zeker niet slecht, collega’s konden goed met elkaar overweg en cliënten wisten ons te vinden. Op de praktijk heerste een prima sfeer, maar een goede sfeer maakt nog niet direct een goed werkend team. Daarom besloot ik om op de Amsterdamsestraatweg ook het junior-senior concept van FysioHolland uit te rollen voor een betere samenwerking onderling, zoals dat zichzelf eerder al op de FysioHolland-praktijken in Amsterdam heeft bewezen. Seniors waren soms huiverig om cliënten uit handen te geven aan net afgestudeerde collega’s. Door de startende fysiotherapeuten actief te koppelen aan ervaren krachten kan de senior ervaring en werkwijze overdragen. Hier wordt elke week een uur voor vrijgemaakt. Dankzij deze werkwijze zie ik de junior groeien en durft de senior gemakkelijker en zonder twijfel werk aan een junior toe te vertrouwen. De seniors hebben extra ondersteuning en weten dat zij bij ziekte, vakantie of drukte altijd kunnen vertrouwen op hun junior. Je ziet dat de seniors er plezier in hebben om hier eens per week een moment voor te nemen en je merkt in de teamspirit dat collega’s bereid zijn een stapje extra voor de praktijk en voor elkaar te doen. Zo springt de één bij op de voetbalclub op zaterdagochtend als een collega een dag niet kan en werkt de ander een keer een paar uur extra om de cliëntenzorg te kunnen continueren voor degene die op vakantie is.”
Uitdagingen onderweg: hoe ga je ermee om?
Ruim 2,5 jaar geleden voegde Medicort, gespecialiseerd in (top)sportfysiotherapie, -performance en revalidatie, zich bij FysioHolland. Zo ook de praktijk aan de Amsterdamsestraatweg in Zuilen, een ruim opgezette locatie omringd door Utrechtse volkswijken. De praktijk breidde het zorgaanbod uit en werd toegankelijk voor cliënten met uiteenlopende lichamelijke klachten uit de omliggende wijken.
Toen Jimmy startte, had de Amsterdamsestraatweg de transitiefase naar FysioHolland Medicort net achter de rug. Een periode die veranderingen met zich meebrengt, met één belangrijk doel: een ontwikkeling die uiteindelijk het beste is voor ons, de zorg die we willen bieden en daarmee voor de praktijk. Jimmy: “Als locatiemanager heb ik mijn best gedaan om er te zijn, open te communiceren en begrip te tonen. Ik herinnerde het team eraan wat ons gezamenlijke doel is, en dat we nog steeds gaan voor het welzijn van de cliënt en het bieden van de allerbeste zorg. Daar staan we voor en dat zal altijd zo blijven.” Jimmy voegt daar aan toe: “Je moet mensen niet willen veranderen, je kunt uitleggen waarom de verandering er is en laten zien dat de kant die we op gaan het beste is voor de praktijk. Het belangrijkste is dat je laat zien dat je het beste met het team voor hebt. En als dat weerstand oplevert, ook te laten zien dat je daar begrip voor hebt en daar naar luistert. Transparantie, open communicatie en laagdrempelig zijn is anno 2019 zó belangrijk.”
De stoute schoenen aantrekken en het gesprek aangaan
Die open houding en laagdrempeligheid zet Jimmy ook buiten de praktijk door. Hij kent de wijk goed en gebruikt dit in zijn werk: “Als je een nieuwe praktijk start, of iets verandert, moet je zichtbaar zijn in de wijk. Niet alleen voor cliënten, maar juist ook voor concullega’s en andere zorgverleners. In wijken als Zuilen en Ondiep betekent dat de stoute schoenen aantrekken en het gesprek aangaan. Ik ben bij iedere praktijk in de buurt langs geweest om kennis te maken. Soms krijg je een reactie als ‘We zijn concurrenten van elkaar, dus we gaan niet verder in gesprek.’ Prima. Maar ook: ‘We hebben te weinig ruimte mogen wij een keer gebruik maken van jullie oefenzaal?’, en zo kun je daarin de samenwerking opzoeken. Ik ben zelf vroeger onder behandeling geweest bij een concurrent tweehonderd meter verderop. En nu zoeken we de samenwerking met elkaar op. Ik denk dat dat de kracht is van de wijk, iedereen in de wijk wil heel graag samenwerken.”
“Elke week een team update houdt iedereen betrokken”
Als manager heb je met persoonlijke aspecten maar ook hele praktische zaken te maken. Jimmy hecht veel waarde aan de persoonlijke kant en kan het serviceteam inschakelen. Zo is hij best een tijd op zoek geweest naar een senior die perfect in het team moest passen. Dat dat iets langer
duurt, neemt hij voor lief. Jimmy: “Het team staat voorop. Natuurlijk helpt het mee als ik snel met facilitair kan schakelen wanneer er een apparaat stuk is, en dat de flyers en folders op orde zijn. Maar daar ligt niet de essentie van ons succes. Dat is echt de samenwerking in het team. Daarnaast ben ik ook eerlijk naar het team op het moment dat ik ergens nog niet volledig achter sta, maar dat ik er wel voor open sta om het een kans te geven. Daarmee wil ik ook een voorbeeld geven. Van tevoren zeggen dat iets niet werkt, dat weet je niet. Ik wil er in ieder geval voor open staan om alles te proberen.”
Als locatiemanager is Jimmy ook buiten de praktijk op zoek naar kansen. Toch wil hij de transparantie en laagdrempeligheid naar het team zo goed mogelijk waarborgen. “Ik ben niet altijd op de praktijk en het is makkelijk om te denken dat iemand die er niet is nog in zijn bed ligt. Ik laat mensen weten wat ik doe en ik zorg dat ik altijd bereikbaar ben. Ik stuur bijvoorbeeld elke week een update voor het team. Dat wordt enorm gewaardeerd.”