Behandeling bij heupartrose

Heupartrose

Heb je last van pijn in de heup? Stijfheid in de ochtend? Dan kan het zijn dat dat je heupartrose hebt. Dit wordt ook vaak ‘een versleten heup’ genoemd. Deze naam is deels terecht. Bij heupartrose gaat de kwaliteit van het kraakbeen achteruit, niet de botten van het gewricht. Door artrose slijt het kraakbeen of verdwijnt het zelfs helemaal. Dit zorgt voor vervelende pijnklachten.

Geschikte therapieën bij heupartrose

• Oefentherapie
  • Geriatrie therapie

Welke klachten heb je bij heupartrose?

Klachten die veel voorkomen bij heupartrose is stijfheid in de ochtend, pijn bij beweging, beperkte beweging of pijn in de lies, heup of bil. De klachten die je voelt, merk je vooral ‘s morgens bij het opstaan of wanneer je opstaat uit een stoel. Als je een kwartier tot een half uur in beweging bent nemen deze klachten af.

Wat zijn de oorzaken van heupartrose?

Artrose in de heup kan verschillende oorzaken hebben. Ouderdom is de meest bekende oorzaak. Groeistoornissen of afwijkingen zoals X-benen of O-benen, slappe gewrichtsbanden, matige spierconditie als gevolg van een breuk of ongeval, overbelasting bij sport of overgewicht kunnen ook allemaal een aanleiding zijn voor artrose. Het hoeft niet zo te zijn dat één van bovenstaande oorzaken ook voor jou de aanleiding is. Echter, deze punten versnellen het proces van de artrose.

Hoe kan FysioHolland helpen bij heupartrose?

Bij heupartrose is het uiterst belangrijk dat je in beweging blijft. Als je dit niet doet, zal stijfheid optreden en wordt het steeds lastiger om grip te krijgen op de klachten. Onder begeleiding van een oefentherapeut of geriatriefysiotherapeut ga je oefeningen doen. Ook krijg je advies over het maken van veel voorkomende bewegingen. Daarnaast is het goed om te blijven bewegen. Wandelen of fietsen zijn bijvoorbeeld al voldoende om de spieren sterk te houden en de beweeglijkheid te bevorderen.

"Ik ben naar FysioHolland gegaan voor behandeling van een slijmbeursontsteking aan mijn heup. Na enkele behandelingen merkte ik al resultaat. Ik heb de behandeling als zeer positief ervaren."

Anoniem - Zorgkaart Nederland

Zoek een locatie bij jou in de buurt voor jouw heupartrose

Bij een heupartrose kun jij terecht bij één van onze praktijken. Zoek hier een praktijk bij jou in de buurt.

Vergroot zoekgebied naar