Fasciatherapie

Fasciatherapie

Fasciatherapie (bindweefseltherapie) is een geschikte methode voor als jij lichamelijke pijnklachten of functieproblemen ervaart. Denk hierbij aan rug- of nekklachten, spier- of gewrichtspijnen en (sport)blessures.
Het belang van het fasciasysteem is wrijvingsloos bewegen, stabiliteit en veerkracht. Is het systeem beschadigd of verkleefd dan ontstaat pijn (acuut of chronisch) en stijfheid. Is het systeem in slechte conditie dan ontstaan gevolgen voor jouw bewegend functioneren (denk hierbij aan hypermobiliteit en instabiliteit). De behandeling richt zich niet alleen op de pijnlijke plek zelf, maar op de hele fasciale keten. Lokale fasciatechnieken en fasciatraining (fitness voor bindweefsel) zijn gericht op het vergroten van jouw bewegingsvrijheid, belastbaarheid en veerkracht.

Heb jij (chronische) pijn en/of hypermobiliteit? Dan is fasciatherapie iets voor jou! Onze fysiotherapeuten van FysioHolland staan voor jou klaar en helpen jou graag verder!

Wat is Fascia?

‘Fascia’ is een verzamelnaam voor verschillende bindweefselstructuren in het lichaam. Vliezen rond spieren, botten en organen, pezen, peesplaten, kapsels en banden worden tot de fascia gerekend. Deze vliezen vormen een geheel netwerk en zorgen ervoor dat alles verbonden is. Naast verbinding zorgt het er ook voor dat spieren en zenuwen soepel en zonder wrijving langs elkaar kunnen bewegen. Fascia blijkt een zelfstandig functionerende orgaan te zijn, rijkelijk voorzien van sensoren. Het speelt daarmee een belangrijke rol bij (chronische) pijn en informatieoverdracht in het lichaam.

Oorzaken overbelasting fasciale systeem

(Chronische) pijn wordt veroorzaakt door de verzwakking van de fascia. Veel sportletsels zijn een overbelasting van het fasciale systeem. De pijn zit dan niet in de spier maar in het bindweefsel. Blessures, bewegingsarmoede, ongunstige (werk)houdingen en stress kunnen het fasciale systeem uit balans brengen. Pijnpunten, verhardingen en verklevingen zijn hiervan het gevolg, wat weer leidt tot bewegingsbeperkingen. Een beschadiging/verkleving kan op de plaats zelf problemen veroorzaken, maar ook (via de fasciale ketens binnen het netwerk) op een plaats elders.

Behandeling fasciatherapie

Fasciatherapie is een methodisch concept om fasciaproblematiek binnen het houdings- en bewegingsapparaat te diagnosticeren en te behandelen. De behandeling bestaat uit een combinatie van mobiliserende technieken (met de hand of met tools), taping, oefeningen en eventueel een training / fasciale fitness. Het is een diepgaande en niet-manipulatieve vorm van behandelen. Lichamelijke problemen worden aangepast en indien nodig wordt er meer diepgang toegevoegd aan de therapie waardoor meer persoonsgebonden aspecten van de klachten worden benaderd. Denk hierbij aan de vitale, psycho-emotionele en gedragsmatige factoren.

De fascia in een betere conditie brengen zal resulteren in afname van klachten, verbeterde houding, efficiëntere bewegingspatronen en vergrote belastbaarheid door toename van veerkracht.

"Door mijn hypermobiliteit en fibromyalgie kreeg ik altijd meer last tijdens fitness en moest er dan weer mee stoppen. Nu met de fasciatraining merk ik voor het éérst dat ik verder kom."

Cynthia

Afspraak Fasciatherapie

Heb jij vragen of wilt zich aanmelden voor fasciatherapie? Dit kan door te bellen naar (010) 419 13 53 of te mailen naar rotterdamvonder@fysioholland.nl.

Vergroot zoekgebied naar