Pijn aan elleboog

Elleboogklachten

Aan de elleboog kunnen pijnklachten ontstaan, zowel acuut als langdurig. Gelukkig gaan de meeste klachten vanzelf weer over. Dit kan enkele weken tot maanden duren en is afhankelijk van de klacht en hoe je hier zelf mee omgaat. Voor sneller herstel is het verstandig om een fysiotherapeut om advies te vragen. De fysiotherapeut onderzoekt de oorzaak van de klacht en geeft aan de hand daarvan een persoonlijk behandelplan, zodat het herstel sneller verloopt en je weer snel pijnvrij kunt bewegen.

Meest voorkomende soorten pijn aan de elleboog:

• overbelasting: een golf- of tennisarm
  • slijmbeursontsteking
  • scheur in band elleboog
  • elleboog uit de kom

Fysiotherapie en manuele therapie worden vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de eventuele voorwaarden.

voor rugpijn

Oorzaak pijn aan elleboog

De meest voorkomende oorzaak van pijn aan de elleboog is overbelasting. Overbelasting geeft vaak een stekende pijn op het moment van inspannen. Als de onderarmspieren die je gebruikt bij het strekken van de arm overbelast zijn, spreken we van een tennisarm. De spieren in de onderarm die worden gebruikt bij het buigen van de hand wordt een golfarm genoemd. Een andere oorzaak kan een slijmbeursontsteking zijn. Dit veroorzaakt stijfheid en pijn aan de achterkant van de elleboog bij strekken, buigen en leunen. Een gescheurde band aan de elleboog kan ontstaan door langdurige belasting of een acuut voorval. Sporters die vaak een gooibeweging maken, kunnen een gescheurde binnenband oplopen. Wanneer de elleboog uit de kom is, is dat zichtbaar door een andere stand van de elleboog. Dit moet direct verholpen worden door een arts om schade aan omliggende bloedvaten te voorkomen.

Wat te doen bij pijn aan de elleboog?

Bij pijnklachten zijn we vaak geneigd om dit deel van het lichaam helemaal niet meer te belasten of zo min mogelijk te bewegen. Echter kan lichte beweging en belasting in een aantal gevallen het herstel juist bevorderen, omdat dit de doorbloeding stimuleert. Om te bepalen wat de beste behandeling is bij de elleboogklachten, moet eerst de oorzaak bekend zijn. Bij een slijmbeursontsteking is bijvoorbeeld een andere aanpak nodig dan bij een overbelasting, daarnaast is de behandeling ook afhankelijk van de intensiteit van de klacht. Dit wordt onderzocht en vastgesteld tijdens een intake met de fysiotherapeut.

Behandeling pijn aan elleboog

Voorafgaand aan een behandeltraject vindt altijd eerst een intake plaats. De fysiotherapeut gaat met je in gesprek over de klachten, denk aan de duur, intensiteit en wanneer het is ontstaan. Daarna volgt vaak een kort fysiek onderzoek aan de elleboog. Vervolgens geeft de therapeut je advies over de mate van belasting en rust, ontspannen van spieren en eventueel oefeningen meegeven om klachten in de toekomst te voorkomen. Zo weet je precies wat je wel en beter niet kunt doen, en bij twijfel kun je de fysiotherapeut altijd om advies vragen. Wanneer je het persoonlijk behandelplan volgt, thuis aan de slag gaat met het advies van de therapeut en eventuele online huiswerkoefeningen volgt, werk je aan een optimaal herstel.

“De therapeut heeft mij geleerd hoe ik de klachten kan voorkomen en dat ik voornamelijk moet blijven bewegen om de klachten te verhelpen.”

Sander, 31 jaar

Waar kun je terecht?

Voor elleboogklachten kun je terecht bij één van onze praktijken. Zoek hier een praktijk bij jou in de buurt.

Vergroot zoekgebied naar