Psychosomatisch fysiotherapeut Amsterdam David Dirkx

Vandaag, maandag 21 januari is het Blue Monday. Een naam gegeven aan de meest deprimerende dag van het jaar volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall. Volgens zijn formule is de maandag van de laatste volle week van januari de dag waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Goede voornemens kunnen al mislukt zijn, de dagen zijn nog donker en de maandag wordt vaak al als zwaarste dag van de week ervaren. Heeft u last van deze klachten en wilt u weten hoe u deze klachten kunt voorkomen? Wij vroegen psychosomatisch fysiotherapeut David Dirkx om meer informatie en een aantal tips!

“Depressieve klachten kunnen voorkomen bij jong en oud. Langdurige somberheid, verwardheid, vermoeidheid, slechte concentratie, huilbuien, lusteloosheid zijn enkele symptomen die u kunt ervaren tijdens een depressie. De volgende korte tips kunnen u helpen beter om te gaan met uw klachten:

  1. Geef niet toe aan uw depressieve gevoelens en trek er op uit! Ga leuke dingen doen en vermijd dat u hele dagen alleen bent, probeer sociale activiteiten te blijven ondernemen.
  2. Beweeg voldoende en eet gezond en zorg hierbij voor afwisseling en variatie!
  3. Probeer uw uithoudingsvermogen te vergroten en probeer bewust te ontspannen. Dit om een verbetering in uw belasting en belastbaarheid te krijgen.
  4. Zoek de buitenlucht op, het liefst wanneer de zon op haar hoogtepunt staat. Zo krijgt u vitamine D binnen.
  5. Structuur creëert orde en rust. Zorg dat u op vaste momenten eet, slaapt en beweegt. Gebruik hiervoor  bijvoorbeeld een weekplanner.
  6. Probeer de geestelijke en gedragsmatige processen van uw gezondheidsprobleem te leren kennen en begrijpen.
  7. Blijf de goede en mooie dingen om u heen zien!

Wanneer klachten lang aanhouden raden wij aan contact op te nemen met uw huisarst of één van onze psychosomatisch fysiotherapeuten.”

“Tijdens de behandeling bij een psychosomatisch fysiotherapeut richt u zich samen met de therapeut op bewustwording van uw gezondheidsprobleem en de invloeden die u hierop heeft. Dit bijvoorbeeld door middel van verscheidene fysieke trainingen en/of cognitief gedragsmatige technieken. Dit met doel om de zelfregulatie te vergroten op een actieve wijze. En zo te werken aan een gezonde en klachten bestendige toekomst.”

Wilt u meer meten?

Neem gerust contact op met een praktijk bij u in de buurt.