Pleidooi brancheorganisaties voor opname in basispakket

Fysiotherapie is bewezen effectief en kosteneffectief bij chronische aandoeningen. Dat blijkt uit wetenschappelijke rapporten die onderzoeksbureau Ecorys heeft gepubliceerd. Bij maar liefst 27 van de 39 onderzochte aandoeningen vermindert fysiotherapie de klachten. In tenminste zeven gevallen leidt dat ook tot aantoonbaar lagere kosten. Fysiotherapie is daarmee een goedkopere oplossing dan een behandeling in de tweede lijn.

Het KNGF, Stichting Keurmerk Fysiotherapie en VvOCM pleiten nu voor volledige vergoeding van alle oefen- en fysiotherapie voor chronische aandoeningen via de basisverzekering. Volgens algemeen directeur Boris van der Vorst: ‘Kan fysiotherapie bij uitstek een geweldige bijdrage leveren aan de gezondheid van een grote groep chronische patiënten, juist met ondersteuning van online toepassingen.’

De onderzoekers verwachten van fysiotherapie bij  andere nog niet onderzochte chronische aandoeningen vergelijkbare resultaten. Fysiotherapie kan daarmee structureel bijdragen aan het terugbrengen van de totale zorgkosten in Nederland en leiden tot minder ziekenhuisopnames.

Algemeen directeur FysioHolland Boris van der Vorst

Boris van der Vorst: ‘Met name  (secundaire) preventie kan een enorme bijdrage leveren aan de beteugeling van zorgkosten. In dat kader heeft FysioHolland in Rotterdam goede ervaring met het programma ‘‘Bewegen naar Beter’. Samen met andere partners zijn we binnen dit programma aan de slag gegaan om mensen met een chronische aandoening te  helpen naar gezond bewegingsgedrag.’

Als vervolg op het onderzoek van Ecorys heeft GroenLinks aangekondigd Kamervragen aan de minister te zullen stellen en aan te dringen op snelle beoordeling van de onderzoeksresultaten door het Zorginstituut, dat adviseert over de samenstelling van het basispakket.