Bij FysioHolland Twente is er een mogelijkheid om een traject van 12 weken te volgen voor
mensen met knie- of heupartrose. Het traject is ook bedoeld voor mensen die op de
wachtlijst staan voor een knie- of heupprothese.

Wat is Artrose?

Bij artrose of gewrichtsslijtage verandert het kraakbeen in een gewricht. Kraakbeen zorgt
ervoor dat uw gewrichten gemakkelijk kunnen buigen, draaien of strekken. Wanneer het
kraakbeen afneemt kan dit klachten veroorzaken zoals pijn en stijfheid in het gewricht. De
klachten zijn het ergst wanneer u na een tijdje liggen of zitten weer in beweging komt. Veel
mensen met artrose hebben vooral in de ochtend klachten. Na een tijdje bewegen
vermindert de pijn en stijfheid weer.

Hoe artrose ontstaat, is niet bekend. Wel weten we dat artrose vaker voorkomt bij:

• vrouwen
  • vanaf 45 jaar
  • overgewicht
  • fysiek zwaar werk in verleden
  • beschadiging van gewrichten na een ongeluk
  • na een andere aandoening van de gewrichten zoals reumatoïde artritis

Artrose groep

Bij Fysioholland Twente is er een mogelijkheid om een traject van 12 weken te volgen voor
wachtlijst staan voor een knie- of heupprothese. Het doel van dit traject is om de kwaliteit
van leven te verbeteren of om zo fit mogelijk de operatie in te gaan om het herstel te
bevorderen.

Het traject duurt 12 weken of korter wanneer de operatiedatum eerder plaatsvindt. Tijdens
dit traject krijgt u meer inzicht in uw klachten, weet u wat u kunt verwachten na de operatie
en krijgt u begeleiding bij het bewegen. Het bestaat uit 12 weken groepstherapie, 1 intake, 1
educatieles en 1 eindgesprek. Na het traject heeft u de mogelijkheid om met een speciaal
abonnement bij ons te blijven sporten.

Kosten

Vanuit de basisverzekering heeft u voor artrose recht op 12 behandelingen fysiotherapie.

Wilt u zich aanmelden of wilt u meer informatie over de Artrosegroep? Neem dan gerust
contact met ons op via (053) 477 32 44 of e-mail naar twente@fysioholland.nl. Uiteraard kunt u ook terecht voor fysiotherapie bij artrose bij één van onze andere praktijken. Vind hier een praktijk bij u in de buurt.