Heeft u artrose? Wist u dat u uw pijnklachten kunt verminderen met de juiste begeleiding en beweging? Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat sterke spieren en een goede stabiliteit rondom uw heup en knie een positief effect hebben op artroseklachten. De fysiotherapeut behandelt en adviseert gericht bij vermindering van pijnklachten als gevolg van artrose. Fysiotherapeut Merthe Kwekkeboom begeleidt cliënten met artrose in Enschede. Zij legt ons uit wat de fysiotherapeut kan betekenen en waarom bewegen juist pijn kan verminderen.

Artrose is de meest voorkomende reumatische aandoening waarbij het kraakbeen in het gewricht achteruit gaat. Vaak wordt gedacht dat artrose met ouderdom te maken heeft, maar dat is niet het geval. Artrose kan ook op jongere leeftijd voorkomen. Zware belasting door sporten, breuken, blessures, maar ook beenlengteverschil, heupdysplasie of overgewicht kunnen artrose veroorzaken. Merthe: “Doordat de botten bij tekort aan bescherming van het kraakbeen tegen elkaar schuren, ontstaan er vervormingen en puntige aangroeiingen. Dit maakt bewegen lastig en pijnlijk. In beweging blijven lijkt dan niet prettig, maar met de juiste begeleiding kan de pijn juist afnemen.”

Wat kan de fysiotherapeut betekenen bij artrose?

“De fysiotherapeut kan informeren, adviseren en persoonlijk begeleiden bij artrose. Krachttraining is bij artrose heel belangrijk, omdat de spieren de functie van het gewricht over kunnen nemen. Samen met de cliënt kijk ik naar de mogelijkheden om te trainen, waarna we samen aan de slag gaan.”

Bewegen met artrose kan pijnlijk zijn, waarom is bewegen bij artrose dan zo goed?

“Naast dat de spieren de functie van het gewricht kunnen overnemen, zijn er nog een aantal positieve effecten van bewegen bij artrose. In elk gewricht zit vloeistof. Wanneer de vloeistof in het gewricht warmer wordt door te bewegen, vermindert de stijfheid en gaat het bewegen ook makkelijker. Het is daarnaast ook gewoon belangrijk om fit te zijn, elke kilo minder kan al voor minder klachten zorgen.”

Hoe zien de behandelingen eruit?

“Dat ligt er natuurlijk aan waar de artrose zit. Zo hebben wij in Enschede een beweeggroep voor mensen met knie- en/of heupartrose. Dit bestaat uit twee keer in de week een half uur trainen met lotgenoten, voor twaalf weken. Samen trainen motiveert niet alleen, maar de deelnemers delen regelmatig hun ervaringen en herkennen zich in elkaar. Tijdens de trainingen zijn stabiliteit- en krachtoefeningen voor de boven- en onderbenen de voornaamste aandachtspunten. Ieder traint op zijn of haar eigen niveau.”

Welke resultaten worden behaald met het beweegprogramma?

“Cliënten die bij de fysiotherapeut onder behandeling zijn voor artrose hebben minder pijnklachten nadat zij het programma hebben gevolgd. Ze bouwen weer vertrouwen in het lichaam en voelen zich zelfverzekerder bij het bewegen. Bij ons duurt het beweegprogramma twaalf weken, deze tijd is nodig om effectief spierkracht op te bouwen. Dankzij het trainen is het mogelijk een operatie voor een knie- of heupprothese uit te stellen. Is er toch een operatie nodig, dan wordt er preoperatief getraind om de spieren voor de operatie al te versterken, hierdoor verloopt het herstel sneller na de operatie.”

Vergoeding fysiotherapie bij knie- en heupartrose

De eerste 12 behandelingen oefen- en fysiotherapie bij knie- en heupartrose worden vergoed vanuit de basisverzekering. Informeer hiernaar bij uw therapeut of zorgverzekeraar.

Aanmelden

Heeft u vragen of wilt u zich direct aanmelden voor de beweeggroep in Enschede in onze praktijk op de Geessinkbrink? Neem dan contact op via (053) 477 32 44 of e-mail naar twente@fysioholland.nl. Uiteraard kunt u ook terecht voor fysiotherapie bij artrose bij één van onze andere praktijken. Vind hier een praktijk bij u in de buurt.