Gewrichtsklachten

Gewrichtsklachten

Het lichaam kent ontelbaar veel gewrichten. Gewrichten verbinden verschillende botten en zijn belangrijk omdat wij hierdoor kunnen bewegen. Ze zijn te vinden in de handen, voeten, benen en nog veel meer plekken. Logisch dat deze verschillende gewrichten verschillende klachten kunnen voortbrengen. Vaak wordt gedacht dat gewrichtsklachten er ‘nou eenmaal zijn’ en niet opgelost kunnen worden. Een fysiotherapeut kan helpen bij de vermindering en verhelping van de klachten. Afhankelijk van het gewricht en de klachten wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld.

Heb jij een aanvullende verzekering? Dan wordt een deel van de behandeling mogelijk vergoed. Informeer bij jouw zorgverzekeraar naar de voorwaarden.

Wat zijn gewrichtsklachten?

Gewrichtsklachten zijn klachten aan de gewrichten in het lichaam. Meestal gaat het hier om pijn die ontstaat door een beschadiging aan het gewricht of een deel hiervan. Vooral overbelasting, artrose, verstuiking, RSI of ontstekingen in het gewricht komen veel voor. Deze klachten ontstaan op verschillende manieren en geven afhankelijk van de plek en oorzaak verschillende symptomen.

Oorzaken gewrichtsklachten

Gewrichtsklachten kunnen op veel verschillende manieren ontstaan. Artrose is het dunner worden van het kraakbeen aan het uiteinde van de botten. Een verstuiking wordt veroorzaakt door de uitrekking en scheuring van de gewrichtsbanden. Overbelasting ontstaat wanneer het gewricht te vaak of te lang gebruikt wordt. Ontstekingen worden veelal veroorzaakt door een infectie of zijn het gevolg van een ziekte zoals reuma.

Behandeling gewrichtsklachten

Omdat gewrichtsklachten verschillende oorzaken en symptomen hebben, is een persoonlijke behandeling nodig. Wil jij jouw gewrichtsklachten verminderen? Neem dan contact op met de fysiotherapeut voor een persoonlijk advies passend bij jouw situatie en klachten. Bij veel gewrichtsklachten is het belangrijk om de gewrichten soepel te houden. Samen met jouw fysiotherapeut ga jij aan de slag met het geleidelijk (meer) bewegen en het opbouwen van spierkracht.

“Ten opzichte van het begin gaat alles veel beter. Ik kan én doe veel meer zelf. Dit allemaal door het positieve effect van de oefeningen."

Meneer Boogaart, 62 jaar

Afspraak gewrichtsklachten

Voor gewrichtsklachten kan jij terecht bij één van onze praktijken. Zoek hier een praktijk bij jou in de buurt.

Vergroot zoekgebied naar