Zijn uw goede voornemens al weer overboord geslagen, of bent u überhaupt vergeten wat uw goede voornemens waren? Dan bent u niet de enige, uit onderzoek van de ING in 2016 blijkt slechts 17% van alle goede voornemens een succes te zijn. Hoog tijd dat hier verandering in komt. Wij bieden graag de extra begeleiding die nodig is om uw goede voornemens (ook nu nog) vol te houden en een gezond & actief leven te kunnen lijden. Dit is één van de redenen waarom FysioHolland Amsterdam samenwerkt met diëtistenpraktijk FitFood.

Diëtist Sameh (Sam) Gabriel heeft voor u een aantal tips zodat u bij de 17% procent hoort waarbij de voornemens wel slagen.. “Een gezonde leefstijl is essentieel voor het behouden van een goede gezondheid. Bij een gezonde leefstijl draait het om het creëren van een balans in lichamelijk, geestelijk en sociaal welzijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het zorgen voor uzelf, grenzen kennen, goed in uw vel zitten, fit voelen, acceptatie en dankbaarheid, voldoende beweging, een goede nachtrust en gezond eten.”

Het effect van zelfregie

Binnen FysioHolland focussen wij ons steeds meer op zelfregie, hoe meer de verantwoordelijkheid voor herstel bij de cliënt ligt, hoe groter de betrokkenheid en daarmee de kans op resultaat wordt vergroot. “Zelfregie is niet alleen erg belangrijk binnen de fysiotherapie, maar ook binnen de diëtetiek. Dit kunt u al doen door te plannen, denk hierbij aan het maken van een lijstje met de taken die u die dag moet uitvoeren. Wees realistisch, zijn de taken haalbaar en passen al deze taken wel in één dag? Of als u altijd boodschappen doet zonder lijstje, maak een boodschappenlijstje en ga met een volle maag de boodschappen halen. Hierdoor wordt u bewuster van wat u in uw boodschappenmandje legt.”

Regelmaat en voeding

“Plan uw maaltijden! Begin de dag met een goed ontbijt en eet regelmatig. Dit is belangrijk om uw spijsvertering op gang te laten komen. Uw lichaam heeft de hele dag door energie nodig. Een goede basis is dan ook drie hoofdmaaltijden per dag en twee tot drie kleine tussendoortjes. Bovendien helpt regelmatig eten bij het voorkomen of verminderen van ongezond snackgedrag.”

Tip: Drink voldoende en neem de tijd voor het eten! Door langzaam te eten wordt het verzadigingshormoon aangemaakt en laten uw hersenen sneller weten wanneer u vol zit.

Nachtrust

“Bij een gezonde leefstijl is een goed slaappatroon onmisbaar, daarom is het belangrijk om ‘s nachts voldoende te slapen (7-9 uur) en een regelmatig slaapritme aan te houden. Voor een goede nachtrust is het ook van belang om 1-2 uur voor het slapen gaan alle beeldschermen te vermijden. Blauw schermlicht remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Valt u alsnog moeilijk in slaap? Lees bijvoorbeeld een inspirerend boek of luister naar rustgevende muziek.”

Tip: Stop met snoozen, snoozen zorgt er juist voor dat u zich slapper en vermoeider voelt.

Beweeg voldoende

“Maak een wekelijkse beweegplanner, want voldoende beweging draagt bij aan een gezonde leefstijl. Probeer minimaal vijf dagen per week 30-60 minuten matig intensief te bewegen, bijvoorbeeld door stevig te wandelen (5 km/h) of fietsen (15 km/h). Voorkom langdurig en veel stilzitten, neem bijvoorbeeld de fiets naar het werk, ga lopend of fietsend de boodschappen doen en maak een avondwandeling.”

Meer informatie?

Op verschillende locaties in het land werken wij intensief samen met diëtisten. Neem gerust contact op met een praktijk bij u in de buurt en vraag naar de mogelijkheden.