Fotoshoot Kampong Erik handklachten - fysioholland

Vandaag is het Internationale RSI-dag. Wat houdt RSI in en hoe voorkom je het? RSI staat voor Repetitive Strain Injury. RSI is een verzamelnaam voor alle klachten die veroorzaakt worden door het herhaaldelijk en constant uitvoeren van dezelfde bewegingen. Ook de komst van de smartphone en de tablet zorgen ervoor dat het aantal mensen met een tabletnek en Whatsapp vinger en dus RSI-klachten toenemen. RSI-klachten komen voornamelijk voor in rug, nek- en schoudergebied, maar ook in de armen, ellebogen, polsen, handen en vingers.

Wat veroorzaakt RSI?

RSI-klachten worden doorgaans veroorzaakt door repeterende bewegingen, een langdurige statische houding of een combinatie van beide. Verder kunnen persoonsgebonden en werkgebonden factoren een belangrijke rol spelen bij het ontstaan, verergeren of het in stand houden van RSI-klachten.

Waar komt RSI voor?

RSI-klachten komen voor in veel beroepsgroepen. Computerwerkers zijn de grootste groep die met RSI-klachten te maken krijgen. Er zijn echter andere beroepen waarbij de kans op RSI-klachten een stuk groter is, zoals kappers, musici en slagers. Scholieren en studenten zijn een andere risicogroep, door het vele beeldschermwerk in combinatie met weinig beweging.

Hoe kunt u RSI-klachten voorkomen?

Een verkeerde werkhouding, teveel zitten en weinig bewegen zijn de voornaamste oorzaken van RSI-klachten. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor een goede ergonomisch ingerichte werkplek. Daarnaast is het belangrijk om genoeg te bewegen en niet te lang in een zelfde houding te blijven zitten.

Hulp van de (psychosomatische) fysiotherapeut

Fysiotherapie richt zich op het behandelen van verschillende klachten en heeft als doel dat u weer pijnvrij kunt bewegen. De fysiotherapeut helpt bij het herstel en de bevordering van een gezonde levensstijl. Ook als er geen lichamelijke oorzaak te vinden is voor de aanhoudende pijn is een fysiotherapeut een goede oplossing. Een psychosomatische fysiotherapeut richt zich voornamelijk op aspecifieke bewegingsklachten. Dit zijn lichamelijke klachten waar geen directe oorzaak voor wordt gevonden, maar die gerelateerd zijn aan psychische of sociale factoren; bijvoorbeeld stressklachten die de chronische pijn in stand houden.

Meer weten?

Wilt u meer weten over de verschillende behandelmogelijkheden van RSI? Lees hier meer informatie over RSI-klachten, kijk hier voor een FysioHolland-praktijk bij u in de buurt of bel 088 374 16 00.